PENGURUSAN ALAM SEKITAR



KURSUS
EKSUKUTIF AUTOMOTIF
TAHAP
LEVEL 4
NO. DAN TAJUK MODUL

05-RULES AND REGULATIONS ADMINISTRATION II
TUGASAN
01.02-Ensure compliance of machinery department requirements
01.07-Ensure compliance of occupational safety and health act. 
         (osha) requirements
01.03-Ensure compliance of department of environment (doe)   
         Requirements
01.05-Ensure compliance of road transport irdinance
OBJEKTIF PENCAPAIAN
Identify Fire Department Requirement, Machinery Department Requirement, Inflammable Good Storage Regulation, Road Traffic Ordinance, Department of Environment requirement and OSHA Regulation using Fire Department booklet, Machinery Regulation booklet, Local Authority regulation document, Road Regulation booklet, OSHA, Company rules and regulation, Environment Act, Building Layout and Building plan so that the premise can be protected from hazard, equipment and machinery meets the safety standard, inflammable good are stored in good manner and the rules and regulations are followed.
TAJUK
PENGURUSAN ALAM SEKITAR
TUJUAN
Pelajar akan mempelajari berkenaan sistem pengurusan alam sekitar dan memahami sistem pengurusan alam sekitar. Sensitif dan proaktif dalam menangani masalah alam sekitar berdasarkan sistem pengurusan alam sekitar dan merancang serta melaksanakan tindakan pembetulan yang berterusan di tempat kerja.


PENGENALAN

MATLAMAT PENGURUSAN ALAM SEKITAR
               Objektif utama mengadakan sistem pengurusan alam sekitar ( EMS ) adalah untuk memperbaiki prestasi pengurusan alam sekitar sesebuah organisasi. Kebaikan yang diperolehi daripada EMS ialah mengurangkan kos aktiviti dalam usaha mengelak atau mencegah pencemaran alam sekitar, pematuhan kepada undang-undang yang diwartakan dan secara tidak langsung menaikkan imej organisasi tersebut.
               ISO 14000 memperincikan keperluan yang perlu ada dalam EMS. Organisasi yang ingin melaksanakan EMS harus membangunkan polisi alam sekitar, objektif dan sasaran yang dirangka mengikut aktiviti organisasi dan mengkaji semula sistem mengikut kitaran konsep PDCA.
Kesinambungan penambahbaikan Pengurusan Alam Sekitar adalah satu daripada konsep utama ISO 14001. Dokumentasi ISO 14001 adalah bersamaan dengan ISO 19001, walaubagaimana pun ISO 14001 memberi penekanan terhadap alam sekitar.
               Keutamaan melaksanakan ISO 14001 adalah untuk mencapai satu tahap Pengurusan Alam Sekitar yang betul bukan sekadar memiliki dokumen EMS yang menarik sahaja.Untuk mencapai penambahbaikan alam sekitar yang berkesan dan cekap, perkara utama yang harus diberi penekanan ialah mengenalpasti isu-isu alam sekitar sesebuah organisasi samada dari segi produk atau perkhidmatan.
               Perlaksanaan objektif Pengurusan Alam Sekitar memerlukan sumber-sumber seperti kakitangan, kewangan dan teknologi. Oleh itu satu senarai keutamaan terhadap objektif tersebut harus disediakan dengan mempertimbangkan ‘amalan paksaan’.
               Meskipun setiap standard di dalam ISO 14000 mempunyai aplikasi  tersendiri, standard di dalam ISO 14000 boleh dikasifikasikan kepada dua kategori berdasarkan objektif dan sasarannya. Pertama berdasarkan sistem. Nombor dokumen yang terlibat ialah siri-siri ISO 14001, ISO 14010 dan ISO 14030. Manakala yang kedua berdasarkan kepada produk di mana nombor dokumennya ialah siri-siri  ISO 14040 dan ISO 14020.
               Pengurusan Alam Sekitar mula diperkenalkan di Netherlands pada awal 1980an bertujuan menjalankan Pengurusan Alam Sekitar ke atas syarikat-syarikat melalui penetapan polisi alam sekitar  dan mengenal pasti aspek-aspek berkaitan alam sekitar.

KESAN SIRI-SIRI ISO 14000 TERHADAP ALAM SEKITAR
               Permasalahan penjagaan alam sekitar pada hari ini merebak dari kawasan atau zon tempatan dan menular secara global. Punca pencemaran yang dihasilkan oleh aktiviti-aktiviti industri memberi kesan yang serius terhadap tahap kesihatan manusia dan juga kestabilan ekosistem.
Sektor perindustrian merupakan penyumbang utama terhadap masalah alam sekitar dunia. Ini adalah kerana manusia banyak bergantung kepada industri untuk menghasilkan sesuatu produk.

GAMBARAN ELEMEN-ELEMEN ISO 14000                                    
               ISO 14000 dipandu oleh lima prinsip (seperti dalam rajah 1). Prinsip-prinsip tersebut ialah :
a.    Prinsip 1 – komitmen dan polisi
b.    Prinsip 2 – perancangan
c.    Prinsip 3 – perlaksanaan
d.    Prinsip 4 – pengukuran dan penilaian
e.    Prinsip 5 – kaji semula dan penambahbaikan


Elemen-elemen di dalam ISO 14000 adalah berdasarkan PDCA (Plan Do Check Action) yang diperkenalkan oleh Deming. Terdapat 17 elemen dan diringkaskan merujuk kepada prinsip-prinsip di atas.

Prinsip 1 – Komitmen dan Polisi
Elemen 1 – Polisi alam sekitar
Organisasi perlu wujud satu pernyataan dasar / komitmen terhadap alam sekitar. Polisi ini digunakan sebagai rangka kerja  kepada perancangan dan sesuatu tindakan.

Prinsip 2 – Perancangan
Elemen 2 – Aspek alam sekitar
Mengenalpasti sifat-sifat produk, aktiviti dan perkhidmatan sesebuah organisasi. Menentukan samada perkara tersebut mempunyai kesan atau tidak terhadap alam sekitar.

Elemen 3 – Undang-undang dan lain-lain keperluan
Mengenalpasti undang-undang dan peraturan yang relevan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa.

Elemen 4 – Objektif dan sasaran
Menetapkan matlamat Pengurusan Alam Sekitar organisasi selari dengan polisi, kesan produk atau perkhidmatan terhadap alam sekitar, pandangan-pandangan pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan organisasi dan faktor-faktor lain.

Elemen 5 – Program Pengurusan Alam Sekitar
Tindakan-tindakan yang diambil untuk mencapai objektif dan sasaran Pengurusan Alam Sekitar organisasi.

Prinsip 3 – Perlaksanaan
Elemen 6 – Struktur dan tanggung jawab
Menetapkan peranan dan tanggung jawab serta menyediakan sumber-sumber.

Elemen 7 – Latihan, kesedaran dan kompetensi
Memastikan pekerja sesebuah organisasi terlatih dan mampu memikul tanggung jawab dalam Pengurusan Alam Sekitar.

Elemen 8 – Komunikasi
Mengadakan proses-proses komunikasi dalaman dan luaran terhadap isu-isu Pengurusan Alam Sekitar.

Elemen 9 – Dokumentasi
Menyenggara maklumat EMS dan lain-lain dokumen berkaitan.

Elemen 10 – Kawalan dokumen
Memastikan setiap prosedur-prosedur Pengurusan Alam Sekitar dan lain-lain dokumen adalah berkesan.




Elemen 11 – Kawalan Operasi
Mengenal pasti, merancang dan mengurus operasi-operasi dan aktiviti-aktiviti yang dijalankan selari dengan polisi, objektif dan sasaran yang ditetapkan.

Elemen 12 – Persediaan dan tindakan kecemasan
Mengenal pasti potensi-potensi berlakunya kecemasan dan bangunkan prosedur-prosedur untuk mengatasinya serta tindakan yang perlu diambil.

Prinsip 4 – Penilaian dan pengukuran
Elemen 13 – Pengawasan dan pengukuran
Mengawasi aktiviti-aktiviti utama dan rekod prestasi.

Elemen 14- Ketidakpatuhan dan tindakan pembetulan serta pencegahan
Mengenal pasti dan membetul serta membaiki permasalahan seterusnya mencegah masalah berulang.

Elemen 15 – Rekod
Menyimpan rekod-rekod berkaitan prestasi Pengurusan Alam Sekitar.

Elemen 16 – Audit sistem Pengurusan Alam Sekitar
Pengesahan Pengurusan Alam Sekitar secara berjadual seperti yang dirancang.

Prinsip 5 – Kaji semula dan penambahbaikan
Elemen 17 – Kaji semula pengurusan tertinggi
Kaji semula secara berkala sistem Pengurusan Alam Sekitar organisasi yang telah dijana supaya penambahbaikan secara berterus dapat diamalkan.



ELEMEN 1 : POLISI ALAM SEKITAR
Elemen pertama dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14004           4.1       Komitmen dan polisi
b.    ISO 14004           4.1.1   Am
c.    ISO 14004           4.1.2   Komitmen pengurusan tertinggi
d.    ISO 14004           4.1.3   Permulaan kjian semula alam sekitar
e.    ISO 14004           4.1.4   Polisi alam sekitar

Matlamat elemen-elemen ini adalah untuk memastikan pengurusan tertinggi sesebuah organisasi mendefinasikan dan mengistihar komitmenya terhadap polisi alam sekitar yang memerlukan penambahbaikan secara berterusan yang bersesuaian dengan aktiviti-aktiviti organisasi.

Ia merupakan pernyataan terhadap prinsip-prinsip dan keinginan sesebuah organisasi untuk :
a.    menandakan satu arahan jangka panjang sesebuah organisasi
b.    menubuhkan satu rangka kerja untuk tindakan semua kakitangannya
c.    menyediakan bukti yang dikeluarkan dari pengurusan tertinggi terhadap alam sekitar.

Prestasi sesebuah organisasi akan dihakimi berdasarkan polisi alam sekitar. ISO 14000 memerlukankan keseluruhan program alam sekitar diasaskan oleh pernyataan polisi alam sekitar. Oleh kerana itu sesebuah polisi alam sekitar harus disediakan untuk melahirkan matlamat atau misi sesebuah organisasi. Ia merupakan nilai teras seperti penjagaan alam sekitar dan tiga komitmen utama terhadap Pengurusan Alam Sekitar adalah :
a.    menumpukan perlindungan alam sekitar termasuk pembangunan menyeluruh dan tata amalan penjagaan alam sekitar.
b.    Menumpukan kepada penambahbaikan secara berterusan, pengurangan pengurusan bahan mentah dan penjanaan sisa, penukaran penggunaan bahan kimia berbahaya dan guna semula bahan mentah.
c.    Mematuhi dan menyokong undang-undang, menyokong usaha pihak berkuasa antarabangsa berkaitan penjagaan alam sekitar selain garis panduan industri (Akta Kilang Dan Jentera dan OSHA)

Setiap kakitangan di dalam sesebuah organisasi MESTI memahami kandungan polisi alam sekitar dan memberi komitmen terhadapnya.

Pembinaan Polisi Alam Sekitar
Organisasi harus memulakan penyediaan polisi alam sekitar. Ia dibina dan disokong oleh pihak atas secara aktif. Polisi seharusnya digabungkan bersama strategi perniagaan keseluruhannya.

Polisi mesti relevan dengan aktiviti, produk dan perkhidmatan sesebuah organisasi serta bersesuaian dengan lokasinya (undang-undang, iklim dan sebagainya). Ia juga harus serasi dengan lain-lain polisi seperti kualiti dan polisi keselamatan jika wujud. Kebanyakan organisasi mengabungkan polisi keselamatan dengan polisi alam sekitar. Mereka menguruskan Kesihatan dan Keselamatan Alam Sekitar (HSE) di bawah fungsi yang sama. Akhirnya pengurusan HSE menjadi satu pengurusan kualiti. Ketiga-tiga polisi tersebut mempunyai persamaan dari segi ciri-ciri kawalan bahan kimia, pengankutan, tindakan pembetulan, tindakan kecemasan, latihan dan audit.

Polisi alam sekitar seharusnya SMART.
a.    S – Simple (mudah)
b.    M – Measurable (boleh diukur)
c.    A -  Achievable (boleh dicapai)
d.    R -  Reasonable (munasabah)
e.    T -  Tractable (mudah dikawal)

Melaksanakan Polisi Alam Sekitar
Dari polisi, bangunkan sasaran-sasaran dan objektif-objektif yang boleh diukur secara terperinci. Polisi diterjemahkan ke dalam satu bentuk tindakan melalui program alam sekitar. Di dalam program tersebut, pekerja-pekerja terlibat dikenalpasti dan peruntukan disalurkan untuk menjayakannya.

Penerbitan Polisi Alam Sekitar
Polisi merupakan satu pernyataan matlamat, visi dan komitmen sesebuah organisasi. Kakitangan yang terlibat dengan program-program alam sekitar  serta pelanggan / pemegang saham yang berminat dengan program tersebut harus sedar akan polisi yang dibentuk. Oleh kerana itu, polisi mesti disebarkan kepada semua kakitangan, atau melalui media cetak / elektronik, poster, agenda dalam mesyuarat dan latihan oriantasi. Boleh juga dimasukkan ke dalam laporan tahunan, surat atau iklan.

Pengubahsuaian Polisi Alam Sekitar
Polisi atau dasar bukan dokumen tetap. Segala perubahan produk / perkhidmatan, polisi harus diubah juga bersesuai undang-undang dan peraturan.  Sepertimana aspek-aspek  dan kesan-kesan aktiviti sesebuah organisasi, produk dan perkhidmatan didefinasikan dan objektif dan sasaran aktiviti ditetapkan, penapisan ke atas kenyataan polisi handaklah dilakukan dengan segera.

Ianya harus diubah mengikut aktiviti-aktiviti sesebuah organisasi. Beberapa keadaan yang mendorong kepada perubahan polisi adalah seperti berikut:-
1.            perubahan undang-undang dan jangkaan dan keperluan pihak-pihak yang berminat.
2.            perubahan terhadap produk / perkhidmatan sesebuah organisasi.
3.            kemajuan sains dan teknologi. (mesin baru dan sebagainya)
4.            pengajaran dari insiden (alam sekitar) yang berlaku.
Setiap perubahan yang ada pada polisi, ianya juga harus dihebahkan samada secara dalaman atau pun luaran.

Ringkasan
1.      EMS memerlukan setiap oganisasi mempunyai atau membangunkan polisi alam sekitar secara bertulis.
2.      Polisi tersebut haruskah bersesuaian dengan aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
3.      Komitmen harus dinyatakan dengan jelas mengikut kehendak organisasi dan berlandaskan undang-undang dan lain-lain kriteria dalam mencegah pencemaran dan penambahbaikan yang berterusan.
4.      Polisi harus isukan ke arah penjagaan alam sekitar dan mengambil berat mengenai produk / perkhidmatan dan aktiviti-aktiviti yang dijalankan sesebuah organisasi.
5.      Polisi harus dikomunikasikan dengan lebih berkesan agar semua pihak faham akan kandungannya.

ELEMEN 2 : ASPEK-ASPEK ALAM SEKITAR
Elemen kedua dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14001           A.3.1   Aspek-aspek alam sekitar
b.    ISO 14004           4.2       Perancangan

Kehendak elemen-elemen di atas adalah untuk memastikan satu pendekatan sistematik dan logik diambil untuk memenuhi polisi alam sekitar terhadap penjagaan alam sekitar.
Ia juga untuk memastikan Pengurusan Alam Sekitar berasaskan pengetahuan saintifik.
Sistem Pengurusan Alam Sekitar berdasarkan kitaran PDCA. Dalam melaksanakan PDCA, organisasi perlu merancang bagaimana hendak berdepan dengan masalah dan bagaimana aktiviti-aktiviti menghasilkan sesuatu produk atau perkhidmatan boleh memberi kesan terhadap alam sekitar. Oleh itu untuk  menghadapi perkara tersebut, sesebuah organisasi perlu pertamanya mengenalpasti aspek-aspek produk atau perkhidmatan yang menjadi aktiviti-aktivitinya.
Sesuatu aspek merupakan apa-apa sahaja yang dianggap punca terhadap pencemaran alam sekitar yang dikeluarkan oleh sesebuah organisasi misalnya pengeluaran atau pelepasan gas ke atmosfera, pembuangan pepejal atau sisa toksik yang boleh mengganggu muka bumi dan sebagainya.
Hubungan antara aspek-aspek dan kesan-kesan adalah sebab-sebab dan kesan-kesan. Terma aspek adalah neutral. Aspek alam sekitar mungkin samada positif (seperti membuat sesuatu produk daripada bahan buangan atau kitar semula) atau negatif (seperti mengalirkan sisa toksik ke dalam aliran sungai).
Untuk merancang dan mengawal aspek-aspek dan kesan-kesan alam sekitar, sesebuah organisasi hendaklah terlebih dahulu mengetahui apakah sumber tersebut dan dari manakah ia hadir.  Perlu tahu bagaimana sisa dijana dan bagaimana untuk mengurangkan atau menghapuskannya. Pengenalpastian dari peringkat awal terhadap aspek-aspek alam sekitar boleh mengurangkan misalnya sisa-sisa yang dihasilkan dan penggunaan bahan-bahan mentah yang tidak sepatutnya. Kedua-duanya boleh membawa kepada kesan positif terhadap alam sekitar dan menguntungkan organisasi. Sisa yang dijana datangnya dari bahan mentah yang dibeli. Maka penggunaan bahan mentah yang sedikit lebih menguntungkan.
ISO14000 memerlukan sesebuah organisasi mengekalkan prosedur-prosedur bagaimana mengenalpasti aspek-aspek dan kesan-kesan yang utama terhadap alam sekitar. Ini  untuk memastikan proses pengenalpastian adalah lebih sistematik, diterima akal dan boleh digunapakai oleh kakitangan yang terlibat secara lansung dalam Pengurusan Alam Sekitar.
Dalam proses pengenalpastian tersebut, organisasi seharusnya memasukkan satu prosedur mengenalpasti aspek-aspek alam sekitar yang boleh dikawal dan untuk menganggap semua sumber adalah penyebab kepada pencemaran alam sekitar.
Pengenalpastian kesan-kesan utama alam sekitar adalah mustahak sepertimana aktiviti-aktiviti lain seperti menyediakan polisi, objektif dan sasaran, program alam sekitar, kawalan operasi dan sebagainya. Semuanya adalah berasaskan pengetahuan tentang aspek-aspek utama alam sekitar. Setelah aspek-aspek dan kesan-kesan dikenalpasti, maklumat tersebut haruslah disimpan dan dikemaskini sebagai satu garis panduan kepada penambahbaikan secara berterusan.






Pengenalpastian Aspek-aspek dan Kesan-Kesan Utama
Untuk membantu mengenalpasti aspek-aspek, ISO14004 mengenalpasti aspek-aspek sebagai :-
a.    Pelepasan ke udara ( emission to air)
b.    Pelepasan ke sungai dan sebagainya
c.    Pengurusan sisa (waste management)
d.    Pencemaran tanah
e.    Penggunaan bahan mentah dan sumber asli
f.     Lain-lain isu tempatan berkaitan alam sekitar dan isu-isu komuniti.
Dalam mengenalpasti aspek-aspek utama sesebuah operasi samada operasi normal dan tidak normal, situasi shut-down, start-up atau kecemasan perlu dipertimbangkan.
Untuk memulakan proses pengenalpastian, kategorikan setiap aktiviti, produk atau perkhidmatan yang mungkin mempunyai kesan.
Organisasi yang menjalankan aktiviti pemprosesan akan bermula dengan proses permulaan iaitu dari kemasukan bahan mentah sementara semasa proses pemprosesan pula sisa dilepaskan dan dialirkan dari bahagian pemprosesan tersebut. Akhirnya adalah aktiviti pensetoran, pengankutan, pengedaran dan pelupusan sisa serta penyenggaraan.
Tiada teknik yang standard untuk mengenalpasti aspek-aspek dan kesan-kesan terhadap alam sekitar. Proses berbilang langkah boleh digunakan untuk membuat pengenalpastian ini. Ia bermula dengan satu proses ringkas untuk mengenalpasti aspek-aspek dan kemudian proses tersebut boleh diperhalusi semula atau kesan yang lebih jelas harus ditentukan dahulu, isu-isu yang lebih komplek akan dikenalpasti kemudian.
Maklumat yang diperolehi dari proses ini didaftarkan supaya ia boleh dikemaskini dan digunakan untuk mengenalpasti semula aspek-aspek dan kesan-kesan dikemudian hari kerana terdapatnya butiran penting dalam menilai produk, proses atau perkhidmatan baru biasanya jika ingin meluaskan operasi atau proses.





ELEMEN 3 : UNDANG-UNDANG DAN LAIN-LAIN PERATURAN
Elemen ketiga dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14001           A.3.2.1Undang-undang dan lain-lain peraturan
b.    ISO 14004           4.2.3   Undang-undang dan lain-lain peraturan
c.    ISO 14004           4.2.4   Kriteria prestasi dalaman

Kehendak elemen-elemen di atas adalah untuk mengenalpasti keperluan undang-undang, perjanjian-perjanjian antarabangsa, garis panduan peraturan dan bukan peraturan, kod-kod dan amalan industri supaya ia dipatuhi. Ini merupakan asas kepada pematuhan polisi alam sekitar selain dari pencegahan dan penambahbaikan kualiti alam sekitar secara berterusan. Prosedur harus diwujudkan untuk menjalankan keperluan-keperluan tersebut.
Sesebuah organisasi perlu mengemaskini maklumat berkaitan alam sekitar supaya ia selari dengan undang-undang dan lain-lain peraturan dan sentiasa mengikuti perubahan terhadap undang-undang baru yang diwujudkan dari masa ke semasa.  Sebelum memulakan sesuatu operasi atau aktiviti, sesebuah organisasi seharusnya mengkaji peruntukan undang-undang yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa. Ini adalah kerana penukaran awal yang dibuat terhadap operasi tersebut boleh mengurangkan kos penukaran dimasa-masa akan datang.

Contoh-contoh peraturan
a.    Spesifik kepada aktiviti-aktivi yang dijalankan misalnya permit operasi tapak di bawah DOE dan DOSH.
b.    Spesifik kepada produk atau servis.
c.    Spesifik kepada organisasi.
d.    Undang-undang am alam sekitar termasuk perjanjian dan protokol antarabangsa misalnya Basel Convention dan Montreal Protocol.
e.    Penguatkuasaan, lesen dan permit misalnya lesen premis yang dikeluarkan oleh DOE.




Ringkasan
a.    Undang-undang dikenalpasti dan kod amalan industri diamalkan.
b.    Lain-lain peraturan atau keperluan dan standard-standard yang telah ditetapkan perlu dikenalpasti sebelum memulakan sesuatu operasi atau aktiviti.
c.    Maklumat berkaitan undang-undang dan peraturan tersebut perlu disampaikan kepada warga sesebuah organisasi.


ELEMEN 4 : OBJEKTIF DAN SASARAN
Elemen keempat dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14001           A.3.3   Objektif dan Sasaran
b.    ISO 14004           4.2.5   Objektif dan Sasaran Alam Sekitar
Tujuan elemen-elemen di atas adalah untuk menetap dengan jelas matlamat keseluruhan (objektif) dan spesifik dengan cara yang boleh diukur (sasaran) dalam mencapai matlamat tersebut.
Matlamat haruslah sesuai dan selari dengan polisi alam sekitar organisasi. Ianya harus mencabar tetapi realistik.
Tumpuan harus diberikan kepada langkah-langkah pencegahan yang menggunakan  teknologi terbaik yang ada di mana ianya ekonomi digunakan  dan berpeluang untuk mengurangkan kos serta mengelakkan pembaziran jika menyimpan terlalu lama dalam aspek kewangan.
Objektif dan sasaran disediakan oleh organisasi itu sendiri dan tiada standard dalam penyediaannya. Objektif tersebut boleh ditetapkan dengan lebih terperinci untuk dicapai.
Intergrasi dengan strategi perniagaan dan lain-lain sistem pengurusan dalaman serta lain-lain polisi amatlah penting.

Pertimbangan Penyediaan Objektif dan Sasaran
Dalam merumuskan objektif dan sasaran sesebuah organisasi, beberapa pertimbangan harus diberikan kepada perkara-perkara berikut:-
a.    Polisi - wujud unsur-unsur pencegahan dan penambahbaikan berterusan.
b.    Undang - undang dan lain-lain peraturan.
c.    Teknologi dan aspek-aspek alam sekitar.
d.    Operasi dan keperluan perniagaan termasuk kewangan.
e.    Pandangan-pandangan dari pihak yang berminat terutama pelanggan dan komuniti yang terlibat.
Perhubungan antara objektif dan sasaran ialah objektif merupakan matlamat yang hendak dicapai dari polisi alam sekitar sementara sasaran adalah keperluan-keperluan prestasi yang perlu dicapai menerusi objektif alam sekitar.
Objektif mengandungi komitmen untuk:-
a.    Mengurangkan sisa-sisa pencemaran
b.    Mengurangkan dan menghapuskan pelepasan sumber pencemaran
c.    Merekabentuk produk yang dapat mengurangkan atau meminimumkan kesan pencemaran
d.    Mengawal kesan alam sekitar apabila menggunakan bahan mentah dengan memperkenalkan kesedaran terhadap pentingnya penjagaan alam sekitar kepada pekerja-pekerja dan komuniti.
Contoh-contoh penetapan objektif :-
a.    Polisi alam sekitar
i. Asingkan bahan-bahan yang merbahaya.
Pengasingan dilakukan dengan cara mengenalpasti jumlah bahan yang merbahaya yang digunakan sedangkan bahan tersebut akan / telah diharamkan penggunaannya.

Cadangan objektif / sasaran:
Mengantikan bahan tersebut  kepada  bahan yang tidak merbahaya (diluluskan penggunaannya).

      ii. Komitmen untuk mengurangkan pelepasan sisa ke udara.
     iii. Komitmen untuk mengurangkan pembaziran bahan mentah melalui kitaran semula / guna semula.




Apabila objektif dan sasaran ditetapkan, organisasi seharusnya mempertimbangkan untuk mengadakan penanda pengukuran prestasi alam sekitar. Penanda ini boleh digunakan sebagai asas kepada sistem penilaian prestasi alam sekitar dan dalam menyediakan maklumat kepada Pengurusan Alam Sekitar dan sistem operasi.

Ringkasan
l  Objektif-objektif dan sasaran seharusnya didokumenkan.
l  Mesti melibatkan setiap fungsi dan level di dalam organisasi dalam penyediaan objektif dan sasaran.
l  Memastikan bahawa objektif dan sasaran organisasi adalah konsisten dengan polisi alam sekitar.
l  Memastikan juga objektif dan sasaran yang ditetapkan adalah konsisten terhadap perancangan perniagaan organisasi, misi dan lain-lain strategi.
l  Mengadakan proses untuk monitor dan melaporkan setiap progres.

ELEMEN 5 : PROGRAM-PROGRAM PENGURUSAN ALAM SEKITAR
Elemen kelima dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14001     A.3.4   Program-Program Pengurusan Alam Sekitar
b.    ISO 14004     4.2.6   Program-Program Pengurusan Alam Sekita
Kehendak elemen ini adalah untuk  memastikan langkah seterusnya diambil untuk menetapkan dan melaksanakan sistem Pengurusan Alam Sekitar. Pengurusan Alam Sekitar adalah melaksanakan rangka kerja untuk mencapai matlamat Pengurusan Alam Sekitar organisasi dan keutamaan sesuatu program dikenalpasti.
Program Pengurusan Alam Sekitar adalah satu perancangan perlaksanaan yang terperinci termasuk perancangan objektif dan sasaran dan ianya berdasarkan kepada polisi alam sekitar organisasi yang telah dibuat.
Dalam proses menjayakan sesuatu program peluang semestinya diambil untuk mengabungkan keperluan-keperluan di dalam program itu sendiri, ianya adalah seperti jadual program, sumber-sumber, latihan dan tanggungjawab untuk mencapai objektif dan sasaran. Ianya harus meliputi pengabungan sistem pengurusan dalam sedia ada. Tujuan pengabungan ini bukanlah suatu keperluan tetapi ianya menjadikan organisasi peka terhadap kecekapan pengurusan dan pada masa yang sama boleh memastikan pengurusan berjalan dengan lancar. Mereka yang sesuai di dalam sistem pengurusan begini ialah bahagian pengurusan sistem kualiti, keselamatan dan kesihatan.

Program Pengurusan Alam Sekitar (EMP)
EMP ialah satu pelan tindakan yang menetapkan jadual aktiviti-aktiviti, peruntukan sumber seperti kewangan, kepakaran dan tenaga kerja, dan latihan jika bersesuaian.
Ia mengenalpasti pilihan untuk mencapai target dalam penggunaan teknologi yang digunakan, prosedur-prosedur, sistem melapor dan pertukaran proses daripada yang sedang diamalkan. Sepanjang perrancangan aktiviti-aktiviti peluang seharusnya diambil untuk mengenalpasti penambahbaikan proses dan kecekapan kerja.
EMP dilihat sebagai satu perancangan dinamik yang mana boleh diubahsuai jika perlu. EMP harus diubahsuai jika :-
a.            objektif dan sasaran dikaji semula atau ditambah.
b.            sasaran tidak menepati kehendak
c.            perubahan kepada rangka kerja, produk, pasaran, proses-proses, kemudahan, dan
d.            lain-lain faktor yang menyebabkan polisi, objektif dan sasaran berubah misalnya situasi kewangan organisasi atau negara berubah.

Kerja ke atas pelan tindakan seharusnya melibatkan semua bahagian di dalam sesebuah organisasi untuk memastikan program-program yang dianjurkan berjalan lancar dan berrkesan.








Pertimbangan Penilaian EMP
a.            adakah penyelesaian mampu dilakukan?
b.            Adakah pilihan munasabah, sumber kakitangan yang diberikan, kemahiran dan kemampuan mereka?
c.            Kedapatankah sokongan dari fungsi-fungsi atau bahagian lain seperti kewangan, pesonel dan pemasaran?
d.            Adakah tempoh yang diberikan realistik untuk mencapai sasaran?
e.            Adakah pilihan serasi dengan strategi perniagaan?
f.             Adakah pemilihan, penggunaan dan pembelian bahan mentah yang terbaik?
g.            Adakah program mempertimbangkan pengambilan semula produk (take-back), pelupusan, guna tenaga dan analisis kitar hidup?
h.            Adakah ia mengabungkan penyelidikan dan pembangunan, rekabentuk, isu-isu pengeluaran dan pengedaran?
i.              Adakah ia memberikan keputusan jangka pendek atau panjang didalam penambahbaikan alam sekitar?

Perlaksanaan Spesifik EMP
Kemungkinan terdapat banyak program-program khusus yang memerlukan perlaksanaan pada bila-bila masa diberikan. Setiap pelan mesti mengabungkan aktiviti-aktiviti lain bagi memastikan pengawalan dan satu cara dicapai ke arah maksud objektif dan sasaran yang telah ditetapkan organisasi. Contoh-contoh program adalah seperti berikut:-
a.            Pengawalan terhadap pelepasan gas ke udara.
b.            Pengurusan kualiti udara.
c.            Pengurangan pelepasan dan pengaliran sumber-sumber
d.            Pemasangan sistem rawatan
e.            Pemasangan peralatan kawalan
f.             Pengurusan kualiti air
g.            Pengurusan bahan dan sisa berbahaya
h.            Penaksiran bahaya, dan sebagainya



Ringkasan
Penyediaan pelan tindakan bagaimana sesebuah organisasi akan mencapai objektif dan sasaran. Tarikh penghantaran hendaklah ditetapkan.
Sumbe-sumber yang diperlukan disediakan termasuk tanggungjawab terhadapnya.
Mengambil berat dalam mana-mana perubahan kepada produk, aktiviti-aktiviti, kemudahan-kemudahan , proses-proses, bahan mentah dan proses pengurusan.
Tetapkan pengukuran pestasi dan sistem melapor.
Komunikasikan pelan tersebut di semua peringkat bahagian dan mengawal progres program.


ELEMEN 6 : STRUKTUR DAN TANGGUNGJAWAB (KLAUS 4.4.1)
Elemen ke enam dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.    ISO 14001     A.4.1       Struktur dan Tanggungjawab
b.    ISO 14004     4.3.2       Memastikan keupayaan
c.    ISO 14004     4.3.2.1 Sumber-sumber – manusia, fizikal dan kewangan
d.    ISO 14004     4.3.2.2    Penjajaran dan pengabungan EMS
e.    ISO 14004    4.3.2.3    Akauntabiliti dan tanggungjawab         
Elemen ini fokus kepada keperluan untuk mendefinasi peranan, tanggungjawab dan kuasa sesiapa sahaja terlibat dalam Pengurusan Alam Sekitar. Pengurusan tertinggi memainkan peranan yang penting dengan menyediakan sumber-sumber utama dalam melaksanakan dan mengawal sistem Pengurusan Alam Sekitar. Sumber-sumber yang disediakan mengandungi:-
a.    Sumber manusia dan pengkhususan kemahiran, dan
b.    Teknologi dan sumber kewangan.
Pengurusan tertinggi sesebuah organisasi harus memastikan kemampuan dan kekompetenan adalah satu daripada kerja-kerja yang sangat penting. Keberkesanan, peranan dan tanggungjawab di dalam EMS mesti didefinasikan dengan jelas dan dikomunikasikan. Pengurusan tertinggi seharusnya melantik seorang wakil pengurusan untuk:-
a.    Memastikan EMS dibangunkan dan dilaksanakan
b.    Melaporkan prestasi semasa
c.    Bekerja bersama untuk mengubahsuai EMS jika perlu.
Tugas-tugas wakil pengurusan adalah sebagai penasihat, koordinator, dan pemudahcara.

Kunci Kejayaan – Peranan dan Tanggungjawab
Kejayaan berlaku apabila semua kakitangan menerima sesuatu sistem yang dibuat dan seterusnya terlibat di dalam membangunkan sistem tersebut.
Mereka juga perlu tahu apakah akibat dari penglibatan dan peranan mereka terhadap sistem itu.
Mereka perlu tahu tanggungjawab, kepada siapa perlu dilaporkan, siapa yang ada kuasa membuat keputusan dan bagaimana sesuatu keputusan dibuat. Contoh-contoh peranan dan tanggungjawab adalah seperti berikut:-
1.         Pengurusan tertinggi
a.    Membangun dan menyampaikan falsafah dan polisi.
b.    Mengawasi prestasi organisasi
c.    Bersetuju dengan pelan strategi dan kaedah pengukuran prestasi
2.         Koordinator Alam Sekitar
a.   Sebagai penasihat dan peka terhadap keperluan undang-undang dan isu-isu teknikal terkini.
b.   memastikan kaedah dan prosedur yang sesuai digunakan
c.   mengesahkan bukti objektif disediakan
d.   menentukan punca sesuatu permasalahan dan ketidakpatuhan (non-compliance).
3.         Pengurus
            a.   Implemen pelan-pelan operasi, standard, sistem  pengurusan dan
                 kawalan, dan prosedur-prosedur.
c.    Mengurus sumber sediada untuk mencapai keberkesanan pelan operasi.
d.    Memberi maklum balas prestasi dengan tepat.
e.    Memastikan keberkesanan komunikasi terhadap polisi alam sekitar dan prosedur-prosedur yang diadakan.
4.         Kakitangan-kakitangan
                  a.   Mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan.
                  b.   Memberi maklumbalas kepada pengurus-pengurus.

Masalah-masalah Organisasi
Kebanyakan program alam sekitar di organisasi tidak berjaya kerana beberapa faktor seperti berikut.
a.    kurangnya definasi kerja, salah faham terhadap kerja, peranan dan tanggungjawab.
b.    Kuasa yang tidak jelas dan tidak mencukupi.
c.    Kekurangan latihan
d.    Sumber-sumber yang mengandungi terlalu banyak tanggungjawab yang diletakkan kepada seseorang individu.
e.    Kurangnya kuasa diberikan kepada koordinator alam sekitar
f.     Tanggungjawab terhadap prestasi program-program diletakkan dibahu koordinator melebihi pengurusan tertinggi.
Ringkasan
Definasi peranan dan tanggungjawab setiap individu.
Penyediaan sumber-sumber diperlukan untuk menjayakan tugasan.
Melantik wakil pengurusan.
Berkomunikasi dengan setiap kakitangan
Gabungkan program-program alam sekitar bersama fungsi-fungsi lain seperti fungsi perniagaan yang mana mungkin dan praktikal.

ELEMEN 7 : LATIHAN, KESEDARAN DAN KOMPETANSI (KLAUS 4.4.2)
Elemen ke tujuh dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.   ISO 14001     A.4.2      Latihan, Kesedaran dan Kekompetensi
b.   ISO 14004     4.3.2.4   Kesedaran Alam Sekitar dan Motivasi
c.    ISO 14004     4.3.2.5   Pengetahuan, Kemahiran dan Latihan
Elemen ini akan memastikan semua personel yang mana mungkin mencipta kesan utama terhadap alam sekitar menerima latihan yang baik dan sesuai.





Alasan-alasan Latihan Berkaitan EMS
Terdapat dua alasan terbaik mengapa latihan berkaitan EMS perlu.
a.            semua kakitangan boleh memiliki satu kesan ke atas alam sekitar
b.            mana-mana kakitangan boleh menyumbangkan idea mengenai bagaimana untuk memperbaiki Pengurusan Alam Sekitar.
Adalah penting mana-mana personel yang berkerja terutama terhadap yang memberi kesan utama kepada alam sekitar adalah seorang yang kompeten. Mereka haruslah ada pelajaran dan latihan yang sesuai. Walaubagaimanapun latihan hanya satu elemen dari kompeten. Kompeten pada lazimnya adalah satu produk kombinasi dari pelajaran, latihan dan pengalaman seseorang.
Semua personel harus mempunyai kesedaran terhadap kepentingan latihan. Satu pakej latihan harus direkabentuk untuk kakitangan baru. Latihan bukan sekadar untuk capai menambah kemampuan organisasi tetapi adalah juga untuk membantu mengubah sikap, proses berfikir dan perubahan corak tingkah laku seseorang. Arahan-arahan pekerjaan sendiri adalah tidak cukup bagi menjamin prestasi. Latihan ke arah kekompetenan adalah penting terutamanya dimana satu tindakan akan diambil sebaik sahaja seseorang melihat satu potensi masalah atau peka terhadap sesuatu isu atau masalah.
Program-program latihan adalah perlu untuk mendapatkan mesej alam sekitar global, mengukuhkan dokumen prosedur-prosedur atau arahan-arahan dan lain-lain usaha komunikasi di dalam sesebuah organisasi. Latihan seharusnya dimulai dari level tertinggi termasuk kontraktor-kontraktor.

Tahap-tahap Latihan
Latihan kesedaran alam sekitar seharusnya berbeza pada peringkat yang berbeza dalam sesebuah organisasi yang mana bergantung kepada tanggungjawab yang dipikul, peranan strateginya dan penglibatan secara terus dalam tugasnya yang boleh memberi kesan tinggi kepada alam sekitar.






Jenis-jenis Latihan Alam Sekitar
1.Latihan Kesedaran kepada semua kakitangan
  • asas kefahaman kepada isu-isu alam sekitar global dan keadaan alam sekitar organisasi.
  • Kefahaman bagaimana sesuatu tindakan mereka boleh memberi kesan terhadap prestasi alam sekitar.
2.Polisi Alam Sekitar dan latihan Program Alam Sekitar untuk semua kakitangan
  • Kepentingan kepatuhan kepada polisi alam sekitar dan prosedur-prosedur
  • Kesan alam sekitar  utama dari aktiviti-aktiviti yang berbeza
  • Kesan-kesan atau akibat-akibat dari ketidakpatuhan tatacara / prosedur pengendalian
3. Latihan Pengurusan Alam Sekitar
  • Kawalan dan pencegahan pencemaran
  • Pengurusan sisa
  • Perancangan kecemasan
  • Sistem Pengurusan Alam Sekitar dan audit alam sekitar
4. Latihan profesional
  • Kelayakan profesional diperlukan kepada pengurus alam sekitar, wakil Pengurusan Alam Sekitar dan pelatih-pelatih.
5. Lain-lain latihan berkaitan alam sekitar
  • Kepada semua kakitangan mempunyai tanggungjawab terhadap penjagaan alam sekitar
  • Kepada kakitangan yang terlibat secara langsung dengan prestasi dan undang-undang alam sekitar
  • Kepada pengurus fasiliti, bahagian dan produk.
  • Kepada pereka proses dan perancang.

Langkah-langkah utama membentuk program latihan
    1. Menjalankan  penilai keperluan latihan dengan mengenalpasti kerja yang akan dilakukan dan kemahiran diperlukan, analisis kemahiran yang mana individu telah miliki dan mengenalpasti ruang kemahiran (skill gap).
    2. Kenalpasti matlamat latihan (kesedaran, kemahiran dan sebagainya).
    3. Pilih program dan kaedah yang sesuai (bilik kuliah, bengkel dan sebagaiinya).
    4. Menyediakan pelan latihan (kenapa, apa, bila, di mana dan bagaimana).
    5. Melaksanakan program
    6. Mengawal selia dan jejak program dan selenggara rekod latihan
    7. Menilai keberkesanan latihan.
    8. Memperbaiki program latihan sepertimana keperluan.
    9. simpan rekod-rekod latihan.

Ringkasan
1.      Kenalpasti keperluan latihan.
2.      Bangunkan pelan latihan.
3.      Sediakan latihan disemua peringkat / tahap untuk memenuhi pengetahuan dan keperluan kompetensi dalam program alam sekitar.
4.      Kawal selia dan dokumenkan latihan.
5.      Memperbaiki mutu latihan.

ELEMEN 8 : KOMUNIKASI (KLAUS 4.4.3)
Elemen kelapan dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.   ISO 14001     A.4.3      Komunikasi
b.   ISO 14004     4.3.3      Tindakan Sokongan
komunikasi dalaman dua hala yang berkesan adalah penting dalam Pengurusan Alam Sekitar. Kepentingan elemen ini adalah untuk memastikan polisi dan matlamat yang telah ditetapkan oleh pihak pengurusan difahami oleh semua tahap di dalam sesebuah organisasi dan ada tindak balas keatas prestasi, keupayaan masalah-masalah dan cadangan penambahbaikan kepada pihak atasan disalurkan dengan cara yang terbaik. Sesebuah kaedah komunikasi perlu diwujudkan apabila berhadapan dengan pihak luar.
Komunikasi akan membantu sesebuah organisasi untuk menjelaskan polisi alam sekitarnya (dalaman dan luaran) dan bagaimana ianya berkait rapat dengan visi dan strategi perniagaan organisasi. Ia menolong mendorong tenaga kerja  dengan mendemonstrasikan komitmen pengurusan dan memastikan satu pemahaman peranan-peranan kakitangan dan jangkaan pengurusan dan pihak luar yang berminat.

Penetapan Komunikasi Luaran
Seharusnya ada satu strategi dalam berkomunikasi. Adalah perlu untuk  menentukan siapakah mereka, minat dan tanggungjawab mereka dan apakah yan mereka perlu tahu mengenai organisasi, produk dan operasi. Organisasi perlu tahu apakah perkara yang ingin mereka sampaikan dan apakah kaedah terbaik untuk menyampaikan maklumat tersebut.
Apabila berkomunikasi dengan kakitangan-kakitangan dalam menjelaskan sesuatu perkara, penerangan tersebut bukan sekadar apa yang perlu mereka tahu atau buat tetapi juga kenapa mereka perlu tau. Misalnya adalah penting untuk mereka mengetahui kenapa pihak pengurusan mahu melakukan sesuatu perkara yang mungkin kelihatan kepada mereka menjadi berlebihan dan jelaskan juga kepada mereka tindakan tersebut diperlukan kerana keperluan undang-undang dan pelangan-pelangan. Setelah itu adalah penting bagi pekerja-pekerja untuk memahami  peranan mereka dalam situasi tersebut atau satu lagi situasi mungkin timbul di mana organisasi secara keseluruhannya boleh berada di luar pematuhan.

Ringkasan
1.            Organisasi perlu membangunkan prosedur-prosedur bagi komunikasi dalaman dan luaran.
2.            Perlu menentukan siapa yang bertanggungjawab untuk memberi tindakbalas terhadap pertanyaan-pertanyaan pihak luaran.
3.            Kenalpasti kumpulan sasaran.
4.            Tentukan kaedah komunikasi yang terbaik.








ELEMEN 9 : SISEM DOKUMENTASI PENGURUSAN ALAM
SEKITAR (KLAUS 4.4.4)
Elemen kesembilan dalam Pengurusan Alam Sekitar dirangkul bersama dalam nombor dokumen berikut:
a.   ISO 14001     A.4.4      Dokumentasi EMS
b.   ISO 14004     4.3.3.2   Dokumentasi EMS
Organisasi harus mewujudkan sebuah manual samada dalam bentuk kertas atau pun elektronik yang mengandungi gambaran utama bagaimana ia bercadang mempersembahkan semua keperluan standard dan elemen utama didalam sistem Pengurusan Alam Sekitar.  Dengan lain perkataan, sebagai mengulas bagaimana melaksanakan kesemua 17 fasal didalam sistem Pengurusan Alam Sekitar dan menyediakan arahan  dalam manual untuk mendapatkan kesemua dokumen yang diperlukan untuk menjalankan sistem Pengurusan Alam Sekitar dan bukti rekod-rekod untuk menunjukkan bahawanya sedang dijalankan. Dokumen Sistem Pengurusan Alam Sekitar adalah satu sumber maklumat komprehensif EMS organisasi. Oleh kerana itu, dokumentasi merupakan satu kaedah komunikasi.
Dokumentasi EMS membolehkan kakitangan dan pihak yang berminat melihat bagaimana sesebuah organisasi menjalankan EMS. Dokumentasi EMS merupakan koleksi komprehensif bagi semua maklumat yang dikehendaki dalam mengurus  EMS dan sokongan kesedaran kepada kakitangan terhadap apa diperlukan untuk mencapai objektif EMS. Manakala kepada pihak-pihak yang berminat, ia menyediakan bukti-bukti pembangunan EMS dan membolehkan mereka menilai EMS dan pestasi alam sekitar organisasi.
Dokumentasi EMS menyediakan beberapa fungsi lain seperti satu latihan dan rujukan manual untuk pekerja-pekerja baru dan jawatankuasa berkaitan dalam organisasi yang secara langsung atau secara tidak langsung mesti berurusan dengan EMS.
Ia juga  sebagai satu dokumen rujukan yang asas daripada perubahan dan audit yang boleh dibuat.
Manual sistem Pengurusan Alam Sekitar tidak semestinya dalam bentuk manual berasingan. Ianya boleh digabungkan dengan lain-lain sistem seperti sistem kualiti dan keselamatan dan kesihatan pekerja. Apa yang perlu disediakan adalah panduan dokumen tersebut. Manual tersebut tidak perlu terlalu terperinci. Walaubagaimana pun, seharusnya maklumat meliputi
1.            elemen-elemen utama EMS.
2.            hubungan dengan lain-lain sistem
3.            arahan atau kaedah untuk memperolehi maklumat selanjutnya
Dokumentasi EMS yang diperlukan di dalam ISO14001 adalah pendek dan ringkas dan menyamai Manual Kualiti dalam ISO 9000. Ianya digunakan untuk mengendali dan menyediakan akses yang mudah kepada lain-lain dokumen EMS.  Ia menyediakan satu panduan untuk memasukkan lain-lain manual dan dokumen-dokumen seperti manual prosedur-prosedur, arahan-arahan, lukisan-lukisan, bahan-bahan rujukan, rekod-rekod dan lain-lain yang berkaitan.

Kandungan Manual EMS haruslah sekurang-kurangnya mempunyai perkara berikut :-
1.            pengenalan organisasi, maklumat proses, struktur organisasi dan carta organisasi, peranan dan tanggungjawab, polisi alamsekitar, aspek dan kesan, aspek-aspek utama, objektif dan sasaran-sasaran
2.            deskripsi EMS, senarai-senarai rujukan elemen ISO 14001
3.            prosedur-prosedur operasi dan pelan kecemasan tapak
4.            senarai-senarai rujukan dan daftar lain-lain dokumen seperti peraturan-peraturan dan permit operasi atau lesen, standard dalaman dan inisiatif untuk melanggan, langkah-langkah kawalan, senarai-senarai prosedur dan program Pengurusan Alam Sekitar.

Ringkasan
  1. Lakukan sistem dokumentasi Polisi Alam Sekitar, prosedur-prosedur utama dan lain-lain elemen seperti prosedur untuk mengenal punca-punca pencemaran, kesan dan penilaian terhadap sesuatu punca tersebut.
  2. Terangkan bagaimana mencari dokumen yang tersenarai dan lain-lain dokumen yang berkaitan misalnya Pelan Tindakan Kecemasan.






ELEMEN 10 : KAWALAN  DOKUMEN (KLAUS 4.4.5)
Elemen ini diperihalkan juga dalam klause ISO 14001 (A.4.5) Kawalan Dokumen.

Tujuan elemen ini adalah untuk memastikan semua dokumentasi dikawal dan diedarkan. Ini amat penting untuk memastikan bahawa mereka yang sepatutnya mendapat versi yang betul dan terkini. Juga memastikan mereka mudah untuk mendapat atau merujuk dokumen tersebut (lokasi di mana dokumen di tempatkan).
Element ini juga menghenadki sesebuah organisasi membangunkan dan senggara dokumen dengan baik bagi memudahkan perlaksanaan Sistem Pengurusan Alam Sekitar  secara berkesan.
Perkerja-pekerja memerlukan maklumat yang betul dan terkini dalam melaksanakan kerja mereka.  Sesetangah maklumat mengandungi prosedur-prosedur, lukisan-lukisan, carta-carta, arahan-arahan kerja dan lain-lain dokumen. Untuk memastikan bahawa mereka konsisten melakukan kerja yang betul, organisasi mesti menyediakan dokumen yang betul dan semasa.
Jika tanpa satu mekanisma untuk mengawal dokumen Sistem Pengurusan Alam Sekitar, sesebuah organisasi tiada cara untuk mengetahui atau mengesahkan setiap pekerja telah melakukan tugas dengan betul.
Bagi memastikan setiap pekerja melakukan tugas dengan baik berdasarkan dokumentasi EMS, organisasi seharusnya memiliki satu prosedur dalam mengawal dukumen tersebut. Prosedur ini haruslah memastikan bahawa
1.    dokumen-dokumen EMS boleh ditempatkan
2.    dokumen-dokumen disemak secara berkala, dan
3.    versi semasa perlu dimasukkan dan musnahkan dokumen lama.
Sepertimana Dokumentasi Sistem Pengurusan Alam Sekitar (Klause 4.4.4), Kawalan Dokumentasi Sistem Pengurusan Alam Sekitar juga boleh mencontohi keperluan ISO 19000 (Piawai Sistem Pengurusan Kualiti).
Sebagai dokumen-dokumen untuk digunapakai semua pekerja pada sepanjang masa dan di mana sahaja, mereka sepatutnya menjadi
  1. jelas (legible)
  2. bertarikh (mengandungi revision dan tarikh berkuatkuasa)
  3. mudah dikenalpasti
  4. disenggara dengan cara yang selamat dan teratur

Setiap dokumen haruslah mengandungi elemen-elemen yang berikut
  1. tarikh dikeluarkan / dikemaskini (issue / revision date)
  2. nombor revision
  3. tarikh dikuatkuasakan
  4. pengesahan (e.g tandatangan)
  5. nombor dokumen (atau lain-lain pengenalan)
  6. nombor salinan
  7. rujukan silang (cross reference)
  8. salinan edaran

Ringkasan
  1. bangunkan satu prosedur untuk mengawal dokumen EMS.
  2. menentukan senarai edaran.
  3. mewujudkan tanggungjawab dan kuasa untuk menyediakan dokumen, revision, pengurusan dan pengedaran/obsolate.

ELEMEN 11 : KAWALAN  OPERASI (KLAUS 4.4.6)
Elemen ini diperihalkan juga dalam klaus ISO 14004  (4.3.3.3 Kawalan Operasi)
Tujuan elemen ini adalah untuk memastikan polisi alam sekitar dipatuhi.
Polisi alam sekitar adalah berdasarkan kepada pencegahan pencemaran, pematuhan kepada undang-undang dan peraturan dan penambahbaikan berterusan.
Oleh kerana itu, organisasi harus memastikan pengurusan alam sekitar dikawal dengan sempurna. Ini amat penting terutama jika sesuatu operasi adalah kompleks dan kesan terhadap alam sekitar adalah tinggi. Untuk memastikan ianya berlaku, sesetengah operasi dan aktiviti-aktiviti mesti dikawal dengan ketat.
Sebenarnya tidak semua aktiviti yang dilakukan oleh sesebuah organisasi memerlukan prosedur. Keputusan untuk mengadakan prosedur atau tidak adalah bergantung kepada kemahiran, pendidikan kakitangan, tahap kesukaran dan risiko operasi tersebut. ISO 14001 menetapkan semua prosedur didokumenkan dan ketidakhadiran sesuatu prosedur akan membawa kepada penyimpangan dari polisi alam sekitar atau objektif dan sasaran. Oleh kerana itu, menentukan operasi manakah yang perlu dimasukkan di dalam prosedur mendokumen  dan bagaimana operasi tersebut dikawal adalah merupakan satu aspek yang kritikal dalam membangunkan EMS yang berkesan.
Dalam menentukan  aktiviti yang perlu dikawal, sesebuah organisasi tidak seharusnya menghadkan operasi utama bersendirian. Aktiviti-aktiviti seperti penyenggaraan, pengurusan tapak oleh kontraktor-kontraktor, aktiviti-aktiviti pemerolehan (procurement), pengankutan, pengendalian bahan dan pensetoran, dan pembuangan sisa boleh mempengaruhi prestasi pengurusan alam sekitar dengan nyata sekali. Oleh kerana itu aktiviti-aktiviti seperti ini memerlukan prosedur dalam pengawalannya.
Prosedur-prosedur mesti meliputi tanggungjawab bagi setiap tugasan, pemasaan (timing) dan keputusan yang dijangkakan serta sumber yang diperlukan. Diskripisi tugas mestilah mengandungi pemilihan teknologi dan bahan-bahan (materials), rekabentuk dan sistem operasi, penghantaran produk atau perkhidmatan (service) dan pelupusan sisa. Prosedur-prosedur bukan sekadar meliputi operasi normal tetapi juga operasi yang tidak normal dan situasi kecemasan.

ELEMEN 12 : TINDAKAN DAN PERSEDIAAN KECEMASAN (KLAUS 4.4.7)
Elemen ini diperihalkan juga dalam klaus ISO 14004  (4.3.3.4 Tindakan dan Persediaan Kecemasan)
Tujuan elemen ini adalah untuk memastikan organisasi pelan tindakan dan persediaan dalam menghadapi kecemasan dalam usaha mengurangkan kesan alam sekitar daripada insiden-insiden yang tidak diduga. Untuk tujuan ini, pelan tindakan dan persediaan kecemasan dan prosedur harus dibangunkan.
Matlamat Pelan Tindakan dan Persediaan Kecemasan ialah untuk memberi tindakbalas dan mengurangkan kemusnahan alam sekitar  seperti pelepasan asap ke atmosfera, pengaliran sisa ke sungai dan tanah, dan kesan kepada alam sekitar dan ekosistem yang tidak normal, berlakunya kecemasan dan keadaan operasi yang tidak dijangkakan.
Rancangan-rangcangan dan prosedur-prosedur mestilah diuji secara berkala. Latihan mesti dijalankan, dikaji semula dan revised selepas sesuatu peristiwa atau kemalangan. 
Sesetengah kemalangan dan lain-lain situasi kecemasan adalah diluar kawalan seperti bencana semulajadi, tindakan sabotaj, atau kemalangan-kemalangan yang jarang berlaku. Dalam membuat persediaan kecemasan, pertimbangan seumpama perkara tersebut haruslah diambil kira.

Persediaan Rancangan
Sebelum memulakan penyediaan rancangan, organisasi haruslah mengenal pasti dan mengklasifikasi proses-proses yang kritikal, keadaan-keadaan yang tidak normal dan senario berkemungkinan berlakunya kecemasan serta bahaya-bahaya yang berkaitan samada tinggi atau rendah, kecil atau besar.
Kenalpasti keperluan peralatan yang diperlukan untuk mencegah, mengurangkan atau hapuskan situasi tersebut

 













 
K U A L I T I  H I D U P M A L AYSIA 1999

            Faktor-faktor alam sekitar adalah penting dalam menilai kualiti hidup memandangkan alam sekitar memberi kesan secara langsung ke atas kesejahteraan rakyat. Perkiraan Indeks Alam Sekitar mengambilkira kualiti udara, peratus sungai yang diklasifikasikan sebagai bersih mengikut Indeks Kualiti Air dan peratus keluasan kawasan berhutan. Pada masa ini perkiraan tersebut dibuat untuk tempoh 14 tahun bermula dari 1985 hingga 1998 memandangkan data mengenai kualiti udara dan air yang ada hanya meliputi tempoh berkenaan.Indeks Alam Sekitar telah jatuh daripada 103.9 mata pada tahun 1985 kepada 100.9 mata pada tahun 1998 (Rajah 34).
            Sungguhpun pembangunan ekonomi yang pesat dan aktiviti industri yang meningkat telah memberi kesan buruk ke atas kualiti alam sekitar, beberapa langkah telah pun diambil sejak awal tahun lapan puluhan bagi mengawal pembuangan sisa dan pelepasan asap daripada sumber baru dan yang sedia ada dengan melaksana dan menguatkuasakan undang-undang alam sekitar yang komprehensif (Kotak 12). Ini adalah sebahagian daripada strategi serampang tiga mata iaitu mengawal dan mencegah pencemaran, mengambilkira faktor alam sekitar dalam perancangan pembangunan dan pengurusan sumber semulajadi secara berkekalan.
            Strategi ini adalah disokong dengan program alam sekitar yang lain seperti program pemantauan, pendidikan, penyebaran maklumat, latihan, penyelidikan dan pembangunan mengenai alam sekitar serta kerjasama dan penyelarasan di antara agensi yang berkaitan. Udara yang kotor adalah udara yang dicemari oleh berbagai bahan, lazimnya gas dan partikulat, yang biasanya tidak terdapat dalam udara. Pencemaran udara berlaku melalui pembakaran bahan api fosil dalam proses perindustrian, pengeluaran tenaga dan pengangkutan, pembersihan tanah dan hutan secara pembakaran terbuka, serta pembakaran sisa domestik dan industri (Kotak 13). Kualiti udara dinilai berdasarkan kandungan purata tahunan plumbum (Pb) dan jumlah partikulat terampai (TSP) di atmosfera yang diawasi daripada beberapa stesen pengawasan kualiti udara di seluruh negara. Keadaan udara berada di paras tidak sihat jika bacaan Pb melebihi 1.5 dan TSP melebihi 90 mikrogram se meter padu (mg/m3).
            Secara keseluruhanya, kualiti udara telah bertambah baik iaitu meningkat daripada 89.3 mata pada tahun 1985 kepada 100.1 mata pada tahun 1998 (Rajah 35). Paras TSP telah bertambah baik di Kuala Terengganu, Kuching dan Ipoh di antara tahun 1992 dan 1995. Paras Pb di sekitar Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Shah Alam mencatat penurunan di antara tahun 1988 dan 1997, sebahagian besarnya mungkin disebabkan oleh piawaian kandungan plumbum dalam petrol yang lebih ketat telah di kenakan oleh Kerajaan sejak tahun lapan puluhan dan kempen menggalakkan penggunaan petrol tanpa plumbum. Walaupun sub-indeks kualiti udara menunjukkan kualiti udara yang semakin baik, terdapat juga sedikit peningkatan keasidan dari pencemaran atmosfera yang melepasi sempadan negara. Pencemaran tersebut disebabkan oleh pembakaran hutan yang telah berlaku dalam beberapa minggu pada tahun 1996 dan 1997.
            Kualiti air yang dicerminkan oleh peratus sungai bersih seperti diklasifikasikan mengikut Indeks Kualiti Air (Kotak 14), mencatatkan penurunan daripada 55.8 peratus pada tahun 1985 kepada 27.5 peratus pada tahun 1998 sepertimana ditunjukkan oleh sub-indeks peratus sungai bersih yang semakin rendah (Rajah 36). Penurunan ini mungkin di sebabkan oleh musim kemarau yang berpanjangan di kebanyakan tempat di sepanjang tempoh tersebut dan juga oleh sisa buangan dari isirumah dan ladang ternakan, effluen dari sektor pembuatan dan industri berasaskan pertanian, pepejal terampai dari hakisan tanah dan sisa logam.
            Lazimnya pencemaran udara disebabkan oleh bahan-bahan seperti jumlah partikulat terampai (TSP), plumbum (Pb), karbon monoksid (CO), sulfur dioksid (SO2), nitrogen monoksid (NOx) dan kandungan habuk berukuran 10 mikron (PM10). TSP termasuk PM10 (yang mempunyai ukuran garispusat 10 mikron atau kurang) adalah merupakan partikulat halus yang memasuki atmosfera daripada pelepasan asap industri, pengangkutan, operasi perlombongan, loji janakuasa termal dan mesin pembakar sisa. Ia boleh menyebabkan kesan buruk keatas fungsi respiratori dan boleh juga mengurangkan jarak penglihatan.
            Pb daripada pembakaran bahan api memberi kesan buruk keatas sistem peredaran darah, urat saraf dan reproduktif, dan mengurangkan keupayaan pembelajaran kanak-kanak. CO dilepaskan ke atmosfera melalui pembakaran bahan api dan memberi kesan buruk kepada mereka yang menghadapi
masalah peredaran dan kekurangan darah. SO2 dilepaskan di atmosfera oleh industri minyak dan gas, pengeluaran tenaga, pembakaran arang batu, pembakaran bahan api kilang dan proses pengilangan. Tahap SO2, yang tinggi bukan sahaja mengakibatkan hujan asid tetapi memberi kesan buruk keatas masalah lelah dan bronkaitis serta boleh merosakkan paru-paru.
            Pelepasan Nox adalah berpunca daripada aktiviti pengangkutan, pembakaran bahan api oleh stesen janakuasa dan kilang. Ianya boleh menyebabkan kerosakan paru-paru dan meningkatnya bilangan penyakit yang berkaitan dengan respiratori. Piawaian kualiti air sungai berdasarkan Indeks Kualiti Air (WQI) yang di ukur melalui keperluan oksigen biokimia (BOD), jumlah pepejal terampai (TSS), keperluan oksigen kimia (COD), ammoniakal nitrogen (NH3-N), nilai pH, dan logam berat.
BOD berpunca dari pencemaran organik, kebanyakannya dari pelepasan efluen industri dan domestik, TSS berpunca dari hakisan tanah dan mendapan dan NH3-N dari kumbahan dan sisa binatang. Ukuran tersebut dihitung dan dijadikan indeks kualiti air keseluruhan yang di gunakan untuk mengklaskan sungai sebagai bersih, sederhana cemar dan tercemar. hasilkan dari kilang.
            Berbagai usaha diambil oleh Kerajaan untuk meningkatkan kualiti sungai dalam negara. Ini termasuk kempen ‘Cintai Sungai Kita’, memindah dan menempatkan semula kilang papan, setinggan dan ladang babi, mengadakan perangkap sampah di sepanjang sungai yang tercemar, melebarkan sungai dan membina kolam takungan untuk memperbaiki pengaliran air, dan menguatkuasakan undangundang yang sedia ada berkaitan dengan pencemaran air sungai serta mengenakan denda, menarik balik lesen dan memotong bekalan air kepada kilang haram atau yang melakukan pencemaran. Usaha yang berterusan untuk memperbaiki alam sekitar membantu mengatasi punca pencemaran air yang teruk dari industri berasaskan pertanian iaitu industri kelapa sawit dan getah.
Langkah untuk mencegah pencemaran oleh industri berkenaan telah memberi kesan baik dalam memulihkan kualiti air di kebanyakan sungai. Industri berkenaan kini sedang mengambil langkah yang bersungguh-sungguh ke arah menghasilkan ‘pembuangan sisa sifar’. Bagi tujuan ini, penyelidikan sedang giat dijalankan untuk menukarkan sisa buangan menjadi keluaran sampingan yang berguna. Hutan memainkan peranan penting dalam pemuliharaan tanah, air, hidupan liar dan perlindungan alam sekitar serta keperluan untuk memelihara ekosistem dan alam sekitar.        
Subindeks peratus kawasan berhutan berbanding keluasan tanah keseluruhan adalah stabil bagi tempoh 1985-1998. Kawasan berhutan telah berkurangan daripada 61.4 peratus pada tahun 1985 kepada 58.3 peratus pada tahun 1992 dan kemudiannya meningkat kepada 62.5 peratus pada tahun 1995 dan turun semula kepada 62.2 peratus pada tahun 1998 seperti yang ditunjukkan oleh sub-indeks kawasan berhutan (Rajah 37). Pengurangan kawasan berhutan adalah disebabkan oleh penukaran kawasan tanah hutan untuk pertanian dan pembalakan. Untuk memastikan kewujudan hutan tropika yang berterusan, berbagai strategi telah dilaksanakan untuk mengekalkan hutan alam semulajadi, mengadakan hutan rekaan manusia di tempat strategik dan memulihkan kawasan pembalakan yang berlebihan. Kawasan berhutan yang sering dikenalpasti sebagai estet hutan kekal akan diuruskan secara berkekalan mengikut empat fungsi utama iaitu hutan perlindungan, hutan berhasil, hutan lipur serta hutan penyelidikan dan pendidikan (Kotak 15).
Malaysia juga telahmenubuhkan satu rangkaian kawasan perlindungan seperti taman negara, santuari hidupan liar, taman alam, santuari burung
            HUTAN PERLINDUNGAN adalah bagi memastikan keadaan iklim dan fizikal yang baik, melindungi sumber air, menjaga kesuburan tanah dan kualiti alam sekitar, mengekal kepelbagaian biologi serta mengurangkan kemusnahan yang di sebabkan oleh banjir, hakisan sungai dan tanah pertanian, contohnya Hutan Perlindungan Belum di negeri Perak. HUTAN BERHASIL adalah untuk mengeluarkan hasil semua jenis hasil hutan yang perlu bagi tujuan pertanian, domestik dan industri, serta juga untuk eksport secara ekonomik, berterusan dan dengan kadar yang berpatutan, contohnya Hutan Perlindungan Sungei Buloh di negeri Selangor HUTAN LIPUR adalah untuk mengekalkan kawasan hutan yang mencukupi bagi tujuan rekreasi dan pelancungan berdasarkan ekologi serta menggalakkan kesedaran awam dalam pemuliharaan hutan, contohnya Hutan Perlindungan Air Keroh di negeri Melaka.
            HUTAN PENYELIDIKAN DAN PENDIDIKAN adalah untuk menjalankan penyelidikan, pendidikan dan pemuliharaan kepelbagaian biologi, contohnya Hutan Perlindungan Pasoh di Negri Sembilan dan taman laut bagi pemuliharaan kepelbagaian biologi. Malaysia adalah salah satu daripada 12 negara di dunia yang dikenali sebagai kawasan ‘megadiversity’ yang menjadi tempat tinggal kepada kira-kira 14,500 spesis bunga dan pokok, 600 spesis burung, 210 spesis mamalia, 150 spesis katak, 140 spesis ular, 80 spesis cicak dan spesis serangga serta hidupan lain yang tidak terkira jumlahnya.

Senarai Peraturan dan Perintah yang Dikuatkuasakan Dibawah Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling, 1974(Pindaan 1996)
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Premis Yang Ditetapkan) (Minyak Kelapa Sawit Mentah), 1977
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Premis Yang Ditetapkan) (Minyak Kelapa Sawit Mentah), 1977 (Pindaan 1982)
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Pelesenan), 1977
  • Kaedah-Kaedah Kereta Motor (Kawalan Pelepasan Asap dan Gas), 1977
  • Perintah-Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Premis Yang Ditetapkan) (Getah Asli Mentah) (Pindaan), 1978
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Premis Yang Ditetapkan) (Getah Asli Mentah), 1978 (Pindaan 1980)
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Udara Bersih), 1978
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Mengkompaun Kesalahan), 1978
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kumbahan dan Effluen Perindustrian), 1979
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan Kepekatan Plumbum dalam Gasolin Motor), 1985
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Bunyi Bising Kenderaan Motor), 1987
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Aktiviti yang Ditetapkan)
  • (Penilaian Kesan Kepada Alam Sekeliling), 1987
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual), 1989
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Premis yang Ditetapkan) (Kemudahan Pengolahan Dan Pelupusan BuanganTerjadual), 1989
  • Peraturan-Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Premis yang Ditetapkan) (Kemudahan Pengolahan Dan Pelupusan Buangan Terjadual), 1989
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Perwakilan Kuasa Kawalan Pencemaran Marin), 1993
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Larangan Ke Atas Penggunaan Klorofluorokarbon dan Lain-lain Gas Sebagai Propelan dan Agen Pengembang), 1993
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Perwakilan Kuasa Kawalan Pencemaran Marin) (Pindaan), 1994
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Perwakilan Kuasa Kawalan Pencemaran Marin), 1994
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Larangan Terhadap Penggunaan Bahan Terkawal Di Dalam Sabun, Bahan Cuci Sintetik dan Agen Pencuci Lain), 1995
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan Pelepasan Daripada Enjin Disel), 1996
  • Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan Pelepasan Daripada Enjin Petrol 1996)



No comments:

Post a Comment