AKTA PENGANGKUTAN JALAN

KURSUS
EKSUKUTIF AUTOMOTIF
TAHAP
LEVEL 4
NO. DAN TAJUK MODUL

05-RULES AND REGULATIONS ADMINISTRATION II
TUGASAN
01.02-Ensure compliance of machinery department requirements
01.07-Ensure compliance of occupational safety and health act. 
         (osha) requirements
01.03-Ensure compliance of department of environment (doe)   
         Requirements
01.05-Ensure compliance of road transport irdinance
OBJEKTIF PENCAPAIAN
Identify Fire Department Requirement, Machinery Department Requirement, Inflammable Good Storage Regulation, Road Traffic Ordinance, Department of Environment requirement and OSHA Regulation using Fire Department booklet, Machinery Regulation booklet, Local Authority regulation document, Road Regulation booklet, OSHA, Company rules and regulation, Environment Act, Building Layout and Building plan so that the premise can be protected from hazard, equipment and machinery meets the safety standard, inflammable good are stored in good manner and the rules and regulations are followed.
TAJUK
Akta pengangkutan jalan
TUJUAN
KERTAS PENERANGAN INI AKAN MENERANGKAN

  1. Akta Pengangkutan Jalan
  2. Peraturan-peraturan pengangkutan jalan


Akta 333. AKTA PENGANGKUTAN JALAN 1987

Suatu Akta untuk membuat peruntukan bagi pengawalseliaan kenderaan motor dan lalulintas di jalanraya dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengan jalan dan kenderaan-kenderaan di atasnya; bagi membuat peruntukan mengenai perlindungan pihak ketiga terhadap risiko yang timbul daripada penggunaan kenderaan bermotor; untuk membuat peruntukan, penyelarasan dan kawalan menggunakan kemudahan bagi pengangkutan; untuk membuat peruntukan bagi penyelarasan dan pengawalan cara-cara dan kemudahan bagi pembinaan dan penyesuaian kenderaan bermotor; dan untuk membuat peruntukan untuk tujuan yang berkaitan.
Badan Berkanun dan Kawal Selia

(i) Bahagian Pengangkutan Jalan

Jabatan Pengangkutan Jalan telah ditubuhkan pada tahun 1937 di bawah Enakmen Lalulintas 1937, undang-undang tentera British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Dikenali sebagai Lembaga Pengangkutan Jalan, ia tertakluk kepada dan dilesenkan industri awam. Walau bagaimanapun,  dengan penciptaan pentadbiran Malaya pada bulan April 1946, kuasa lembaga tersebut telah diambil alih oleh Pejabat Pendaftaran Kenderaan dan Motor Pejabat Pemeriksaan, yang meliputi seluruh Malaya.

Sebelum tahun 1937, kenderaan bermotor adalah di bawah kawalan empat negeri Melayu Bersekutu. Kenderaan bermotor telah tidak dikawal selia di negeri Melayu Tidak Bersekutu sehingga Enakmen Lalulintas 1937 diluluskan. Dengan penubuhan jabatan ini, Ordinan Lalulintas Jalan 1953 telah diluluskan untuk menggantikan Enakmen Lalulintas 1937. Menyedari kepentingan menguatkuasakan undang-undang baru, terutamanya terhadap kenderaan perdagangan, Bahagian Penguatkuasa telah ditubuhkan.



Pada 1 April 1946, Jabatan Pengangkutan Jalan telah ditubuhkan untuk menyelaraskan semua aspek yang berhubungan dengan pengangkutan untuk seluruh negara. Pelbagai undang-undang yang berhubungan dengan pengangkutan jalan juga telah digubal seperti Ordinan Lalulintas Jalan 1958 dan Akta Pengangkutan Jalan 1987. Dengan sistem pengangkutan negara yang semakin pesat berkembang pada tahun 1980-an, JPJ semakin dibebankan dengan pelbagai tanggungjawab. Oleh itu, penyusunan semula Jabatan telah dijalankan untuk meningkatkan kecekapan selaras dengan keperluan masa. Beberapa bahagian baru telah diwujudkan dan inovasi telah diperkenalkan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan. Tahun 1990-an menyaksikan kemajuan besar dalam jabatan sebagai tindak balas positif kepada permintaan sistem pengangkutan.

Jabatan Pengangkutan Jalan adalah salah satu jabatan di bawah Bahagian Darat di Kementerian Pengangkutan. Ia adalah pusat bagi peruntukan perkhidmatan kaunter untuk pelesenan kenderaan dan pemandu serta penguatkuasaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk menggalakkan pemanduan yang selamat dan keselamatan kenderaan. Ia adalah sebuah organisasi yang menyediakan perkhidmatan yang berkualiti, menguruskan  pungutan hasil serta menguatkuasakan akta pengangkutan jalan dengan cara yang telus dan berkesan.
(ii) PUSPAKOM

Ditubuhkan pada tahun 1994, Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer, (PUSPAKOM) adalah pusat pemeriksaan berkomputer kenderaan pertama Malaysia. PUSPAKOM kini merupakan pusat pemeriksaan utama bagi kenderaan perdagangan di seluruh Malaysia. Dengan 50 cawangan tetap, PUSPAKOM boleh menampung lebih daripada 17,000 kenderaan setiap hari termasuk kenderaan perdagangan, pemindahan pemilikan dan pemeriksaan secara sukarela. Dengan lebih daripada 2,000 Pemeriksa Kenderaan, yang diiktiraf oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), ia mampu untuk menjalankan pemeriksaan yang paling sukar dan terperinci untuk memastikan kenderaan diperiksa selamat semasa beroperasi di jalan raya. Syarikat ini adalah ahli Kumpulan DRB-HICOM.
(iii) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat – (SPAD)

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah ditubuhkan secara rasminya pada 3 Jun 2010 berikutan kelulusan Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010 oleh Parlimen pada Mei 2010. SPAD mendapat kuasa penuh pada 31 Januari 2011 dengan pewartaan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

SPAD, yang secara langsung berada di bawah bidang kuasa Perdana Menteri, berfungsi merangka dasar, merancang dan mengawal selia semua aspek perkhidmatan kereta api, bas dan teksi serta berasaskan jalan dan rel pengangkutan barang di bawah satu bumbung. SPAD juga mempunyai kuasa penguatkuasaan yang akan menjalankan dengan kerjasama erat dengan agensi penguatkuasaan lain seperti Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan.

SPAD akan memainkan peranan utama dalam memperbaiki pengangkutan jalan raya serta rel awam dan pengangkutan barang di negara ini. Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 menyatakan dengan jelas bahawa SPAD hendaklah mencadangkan dasar dan pelan berhubung dengan pengangkutan awam darat, dan membangunkan strategi selaras dengan dasar dan pelan yang diluluskan dengan tujuan untuk mencapai pengangkutan awam darat
yang selamat, boleh dipercayai, cekap, responsif, boleh diakses, terancang, yang bersepadu dan mampan, di samping memastikan penyediaan perkhidmatan yang berpatutan untuk membawa penumpang dan perkhidmatan yang kompetitif untuk membawa barang-barang. Menambah baik pengangkutan awam adalah selaras dengan salah satu daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara dalam Rancangan Transformasi Kerajaan yang dimulakan oleh Perdana Menteri YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada tahun 2009.
Dengan penguatkuasaan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010, SPAD mengambil alih fungsi-fungsi Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan, Jabatan Keretapi dan fungsi pelesenan kenderaan pelancongan Kementerian Pelancongan di Semenanjung Malaysia. Pada masa ini, Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan, Jabatan Keretapi dan Kementerian Pelancongan terus menjalankan kuasa masing-masing di Sabah dan Sarawak.

Skop kuasa untuk SPAD:

  • Kuasa merancang
Mewujudkan perancangan induk untuk memastikan pembangunan infrastruktur yang komprehensif, bersepadu dan mampan.

  • Kuasa mengawal
Memantau dan mengawal selia standard prestasi operator melalui    
pelesenan.

  • Kuasa menguatkuasakan
Menjalankan kuasa merangkumi kuasa untuk mengaudit, menyiasat, menggantung/membatalkan lesen, menyita kenderaan dan mengambil tindakan terhadap operator.


(iv) Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS)

Ditubuhkan pada 3 Januari 2007, MIROS berfungsi sebagai pusat sehenti bagi penghasilan dan penyebaran maklumat keselamatan jalan raya melalui media cetak dan program latihan bersepadu. MIROS menjalankan kajian dan menilai prosedur semasa mengenai keselamatan jalan raya untuk menjana maklumat yang akan membentuk teras program intervensi berasaskan bukti untuk meningkatkan keselamatan jalan raya.
Fungsi MIROS adalah untuk:
  1. menjalankan penyelidikan berimpak tinggi yang akan diterjemahkan kepada dasar-dasar keselamatan jalan raya;

  1. membangun matlamat , dasar dan keutamaan untuk pembangunan yang teratur dan pentadbiran penyelidikan keselamatan jalan raya.

  1. meningkatkan pengetahuan berdsarkan perkembangan baru dalam isu- isu yang berkaitan dengan keselamatan jalan raya.
  2. bertindak sebagai agensi audit dan akreditasi dalam reka bentuk kurikulum dan piawaian mengenai keselamatan jalan raya.

  1. mencadangkan program intervensi yang berkesan;bertindak sebagai suatu repositori pengetahuan dan kaitan mengenai keselamatan jalan raya; dan

  1. bertindak sebagai pusat yang menyediakan perundingan dan nasihat mengenai isu-isu keselamatan jalan raya.

PERUNDANGAN BERKAITAN JALAN RAYA
 (ORDINAN PENGANGKUTAN JALAN)

Agensi-ageni yang terlibat dalam perancangan & perlesenan pengangkutan:

1. Unit Perancangan Ekonomi (UPE) Jabatan Perdana Menteri
  1. Merangka & merancang polisi untuk pembangunan ekonomi sosial.

  1. Pembentukan & pengulasan pelan sektor & ekonomi pada peringkat perekutuan,  kementerian, negeri & wilayah.

2. Jabatan Perancangan Bandar & Desa

  1. Merancang pembangunan sistem persekitaran, sosioekonomi, fizikal & kualiti hidup yang baik di kawasan bandar & desa serta menyelaraskan sistem kawalan perancangan pembangunan untuk semua negeri.

  1. Membentuk program pembandaran untuk penyediaan pelan pembangunan di dalam kawasan penguasa tempatan di bawah Akta 172.

  1. Merancang bandar-bandar baru yang selaras dengan watak sosial & budaya penduduknya.

  1. Menyediakan piawaian perancangan untuk kemudahan awam, industri, perdagangan, agama, kawasan rekreasi & piawaian jalan raya.

  1. Menyediakan rancangan penunjuk untuk memperolehi satu sistem perancangan sosial, ekonomi, alam sekitar & infrastruktur yang berkesan untuk wilayah & sub-wilayah yang dibangunkan.

  1. Kementerian Perusahaan Awam

  1. Pengeluaran lesen pengangkutan termasuk bas.


4. Kementerian Kerja Raya (Unit Perancang Jalan)

  1. perancangan, pembinaan & penyenggaraan jalan raya persekutuan, jalan raya negeri & jambatan.

  1. Menjalankan kajian kejuruteraan lalulintas seperti kajian isipadu, asalan & tujuan & kajian kemalangan.

  1. Pemulihan jalan termasuk melebar, membaiki & mengukuhkan turapan, perparitan & perkakasan jalan seperti rel adang, bebendul jalan & lampu jalan.

  1. Menggubal piawaian jalan raya di Malaysia.

5. Kementerian Sains,Teknologi & Alam Sekitar

  1. Isu-isu alam sekitar seperti habuk, asap & hangar.


6. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)

  1. Mendaftar & meleseni kenderaan bermotor.
  2. Menguji & meleseni pemandu semua jenis kenderaan.
  3. Mengawal piawaian pembuatan & pengguna kenderaan bermotor.
  4. Menguatkuasakan Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk menentukan keselamatan penggunaan jalan raya melalui kerjasama polis negeri.
  5. Mengawal penggunaan kenderaan perdagangan melalui kerjasama Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan.
  6. Memungut cukai jalan mengikut Akta 333.

PERUNDANGAN PENGANGKUTAN

1. Enakmen Kenderaan 1899
-   Merupakan perundangan pertama yang berkaitan dengan pengangkutan jalan di    
    Malaya. Meliputi kenderaan tidak berenjin seperti kereta kuda & lanca.

2. Traction Engines and Motor Cars Enactment 1912
-   Perundangan ini meliputi enjin & kereta motor serta peraturan-peraturan jalan    
    raya di Negeri-negeri Melayu Bersekut.

3. Enakmen Lalulintas Jalan Negeri-negeri Melayu Bersekutu 1937
-   Enakmen ini lebih menyeluruh.
-   Ia meliputi peraturan kenderaan bermotor, peruntukkan untuk risiko pihak ketiga,    
    peruntukkan untuk menggunakan lebuhraya, peraturan mengawal perkhidmatan    
    awam & kenderaan perdagangan serte peruntukan am.

4. Ordinan Lalulintas Jalan (RTO) 1958
-   Kandungan ordinan




Bahagian I    : definisi tujuan ordinan
Bahagian II   : pengelasan pendaftaran & perlesenan kenderaan bermotor &   
                        pemandu.
Bahagian III  : kod lebuhraya & kelajuan, penghadan kemasukkan kenderaan di    
                        kawasan-kawaan tertentu, penyediaan tempat letak kereta &
                        lampu isyarat dari jalan masuk ke jalan-jalan sedia ada.
Bahagian IV : perlindungan insuran bagi pihak ketiga berkenaan penggunaan 
                        kenderaan & tanggungjawab pemilik.
Bahagian V  :peraturan untuk pengangkutan perdagangan seperti teksi,
                       kenderaan sewa & kenderaan membawa barang.


5. Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Road Transport Act – Act 333)
-   Akta ini menggantikan Ordinan Lalulintas Jalan 1958.
-   Ia mengandungi 5 bahagian.

 Bahagian I   : Pengenalan tentang akta
Bahagian II   : Pengelasan pendaftaran & perlesenan kenderaan bermotor &
                        pemandu.
Bahagian III  : Jalan-jalan – pembinaan jalan raya mengikut jenis, kodnya agensi    
                        yang terlibat, pembinaan infrastruktur seperti lampu & pengurusan   
                        lalulintas.
Bahagian IV : peruntukkan terhadap risiko pihak ketiga yang timbul daripada    
                       penggunaan kenderaan motor.
Bahagian V  : kesalahan & pelbagai peruntukkan.
Bahagian III : (seksyen 68 – 88) dipecahkan kepada 2 bahagian, iaitu:

f) Had laju
•  Menteri boleh menetapkan had laju kebangsaan bagi segala jalan di Malaysia    
    melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.

    Had Laju Kebangsaan (mulai 1989)
•   Had laju semua jalan di Malaysia kecuali lebuhraya Utara-Selatan iaitu 90 km/j    
     dan had laju lebuhraya Utara-Selatan 110 km/j.
   Had Laju Tempatan (mulai 1/12/1991)
•  60 km/j bagi jalan ‘single carriageway’ di kawasan bandar & 70 km/j bagi jalan     
   ‘dual carriageway’.

(g) Jika ada struktur atau objek yang dibina di atas jalan atau bahu jalan yang    boleh mambahayakan trafik, pihak berkuasa jalan boleh membuangnya tanpa
sebarang notis. Jika tidak membahayakan, pihak berkuasa boleh mengarahkan
ia dibuang melalui notis yang disampaikan atau ditampal pada struktur tersebut. Jika tidak dibuang dalam masa yang telah ditetapkan atau sebulan dari tarikh notis dikeluarkan, pihak berkuasa boleh membuang struktur terebut dan mendapatkan bayaran kos daripada pihak yang membinanya.

(h) Adalah menjadi kesalahan mendirikan bonggol, tali, wayar, rantai & sebagainya   melintang pada jalan atau sebahagiannya yang mana boleh membahayakan kecuali pihak berkenaan dapat menunjukkan bahawa pihak berkenaan mempunyai hak untuk berbuat demikian.

(i) Tidak boleh melakukan pertandingan atau menduga kelajuan di atas jalan tanpa kebenaran bertulin daripada menteri atau pihak berkuasa yang berkaitan.
Kenderaan boleh disita dengan perintah mahkamah.

(j) Lintasan pejalan kaki boleh dibina selepas berbincang dengan Ketua Pegawai Polis & dibenarkan oleh menteri.

(k) Bagi memelihara trafik daripada bahaya atau mengelakkan bahaya kepada pelintas jalan, pihak berkuasa berkenaan boleh mendirikan tempat perlindungan, bonggol, ‘subway’ atau titian.


(ii) Isyarat Lalulintas

(a) Pihak-pihak yang boleh mendirikan isyarat di atas atau hampir dengan jalan    
      ialah :
i.  Pihak berkuasa jalan.
ii. Pegawai polis semasa melaksanakan tugasnya.
iii.Pegawai awam lain yang dibenarkan di bawah undang-undang bertulis.
iv.Tuan punya atau pekerja jalan keretapi, keretapi ringan, trem, dok atau pelabuhan.
(i)     Keselamatan Lalulintas

(a) Pihak berkuasa jalan boleh menghadkan atau menghalang mana-mana kenderaan atau kelas-kelas kenderaan tertentu daripada menggunakan jalan di bawah kuasanya selama tidak lebih daripada 30 hari jike perlu disebabkan dengan keadaan jalan atau kerja-kerja pembaikan jalan. Dalam masa 24 jam penghadan ini, pihak berkuasa jalan mesti memberitahu kepada balai polis berdekatan, ketua pegawai polis, ketua pengarah jalan. Dalam masa kuatkuasa ini, notis-notis hendaklah diletakkan di jalan-jalan yang terlibat untuk pemberitahuan.

(b) Apabila pihak berkuasa jalan mendapati jambatan tidak berupaya maka

-      Memuat kenderaan yang mempunyai lebih daripada maksimum tertentu.
-      Memuat kenderaan yang mempunyai berat gandarnya lebih daipada gandar maksimum tertentu
-      Memuat kenderaan  yang mempunyai berat atau berat gandarnya masing-masing lebih daripada berat maksimum tertentu apabila berjalan dengan kelajuan lebih daripada kelajuan maksimum tertentu.
  
(c) Kenderaan-kenderaan boleh dihadkan atau dihalang menggunakan jalan-jalan melalui perintah di dalam Warta jika:

- Boleh membahayakan keselamatan pengguna-pengguna lain.
- Jalan tidak sesuai untuk kenderaan tersebut.
- Bagi menyenangkan pembaikan atau pembinaan semula jalan

(d) Perintah Larangan Berat (Jalan Persekutuan) 1989 menyatakan larangan berat sebagai beban roda maksimum, beban gandar maksimum dan berat bersih kenderaan maksimum bagi susunan gandar yang berbeza untuk lain-lain Jalan Persekutuan. Arahan baru ini berbeza dengan arahan tahun 1966 dengan pengenalan gandar. Arahan 1966 hanyalah berdasarkan jumlah gandar tetapi arahan 1989 berdasarkan dengan jumlah gandar, ‘axel spread’ & ‘wheel base’.
(e) Kebenaran penguasa jalan perlu diperolehi bagi melaksanakan kerja-kerja berikut:

- Membina jalan akses untuk menghubungkan apa-apa jalan.
- Membina parit untuk menghubungkan parit yang dibina di tepi jalan.
- Melakukan apa-apa jenis kerja dalam, pada, atas ataudi bawah apa-apa jalan.
(f) Had laju
• Menteri boleh menetapkan had laju kebangsaan bagi segala jalan di Malaysia melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.

Had Laju Kebangsaan (mulai 1989)
• Had laju semua jalan di Malaysia kecuali lebuhraya Utara-Selatan iaitu 90 km/j dan had laju lebuhraya Utara-Selatan 110 km/j.

Had Laju Tempatan (mulai 1/12/1991)
• 60 km/j bagi jalan ‘single carriageway’ di kawasan bandar & 70 km/j bagi jalan ‘dual carriageway’.

(g) Jika ada struktur atau objek yang dibina di atas jalan atau bahu jalan yang boleh mambahayakan trafik, pihak berkuasa jalan boleh membuangnya tanpa sebarang notis. Jika tidak membahayakan, pihak berkuasa boleh mengarahkan ia dibuang melalui notis yang disampaikan atau ditampal pada struktur tersebut. Jika tidak dibuang dalam masa yang telah ditetapkan atau sebulan dari tarikh notis dikeluarkan, pihak berkuasa boleh membuang struktur terebut dan mendapatkan bayaran kos daripada pihak yang membinanya.

(h) Adalah menjadi kesalahan mendirikan bonggol, tali, wayar, rantai & sebagainya melintang pada jalan atau sebahagiannya yang mana boleh membahayakan kecuali pihak berkenaan dapat menunjukkan bahawa pihak berkenaan mempunyai hak untuk berbuat demikian.

(i) Tidak boleh melakukan pertandingan atau menduga kelajuan di atas jalan tanpa kebenaran bertulin daripada menteri atau pihak berkuasa yang berkaitan. Kenderaan boleh disita dengan perintah mahkamah.

(j) Lintasan pejalan kaki boleh dibina selepas berbincang dengan Ketua Pegawai Polis & dibenarkan oleh menteri.

(k) Bagi memelihara trafik daripada bahaya atau mengelakkan bahaya kepada pelintasjalan, pihak berkuasa berkenaan boleh mendirikan tempat perlindungan, bonggol, ‘subway’ atau titian.
(ii) Isyarat Lalulintas

(a)  Pihak-pihak yang boleh mendirikan isyarat di atas atau hampir dengan jalan ialai:

i. Pihak berkuasa jalan.
ii. Pegawai polis semasa melaksanakan tugasnya.
iii. Pegawai awam lain yang dibenarkan di bawah undang-undang bertulis.
iv.Tuan punya atau pekerja jalan keretapi, keretapi ringan, trem, dok atau    
    pelabuhan.

(b) Adalah salah bagi orang-orang yang tidak dibenarkan untuk meletakkan isyarat-isyaratatau iklan-iklan yang boleh menganggu pandangan isyarat mengikut undang-undang.

(c) Isyarat lalu lintas mestilah mengikut saiz warna & jenis yang ditetapkan.

(d) Pihak berkuasa berkenaan boleh mengeluarkan notis bertulis bagi meminta tuan punya :

i.              Untuk membuang isyarat atau objek  yang menyerupai isyarat lalulintas yang ididrikan atau iklan atau struktur yang menghalang pandangan isyarat  daripada pemandu.
ii.            Memotong pokok atau  tumbuhan  yang menghalang pandangan isyarat isyarat lalulintas.

(e) Adalah menjadi kesalahan bagi pejalan kaki atau pemandu tidak mematuhi syarat

6. Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 (Akta 127)

- tujuan akta ini adalah untuk mencegah, menghapus, mengawal pencemaran sertamembaiki alam sekeliling & perkara-perkara yang berkaitan dengannya.

- Peraturan-peraturan yang berkaitan dengan jalan adalah seperti berikut:

(a)  Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan Kepekatan Plumbum dalam Gasolin Motor) 1985

                  i.        Sekatan mengimport atau menghalang gasoline motor dengan kandungan plumbum melebihi 0.4 gram/ liter.

                ii.        Sekatan memiliki gasoline motor mengandungi plumbum melebihi 0.4 gram/ liter selepas 1, Januari 1986.

               iii.        Sekatan mengimport, menghalang, memiliki gasoline motor dengan kandungan plumbum melebihi 0.15 gram/ liter selepas 1, Januari 1990.

(b)  Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Bunyi Bising Kenderaan Motor) 1987

i.      Paras bunyi maksimum yang dikeluarkan oleh kenderaan motor 2 atau 3 roda yang dipasang & dikilang selepas 1, Januari 1990 ialah paras bagi standart B.

ii.    Paras maksimum yang boleh dikeluarkan oleh kenderaan melebihi 3 roda ialah seperti dalam standart C.

(c)  Kaedah-kaedah Kereta Motor (Kawalan Pelepasan Asap dan Gas)

    1. Tidak dibenarkan menggunakan atau menyebabkan kereta mengeluarkan asap dengan ketumpatan melebihi 50 Unit Asap Hartridge atau yang standing dengannya.

iii.           Carta Asap Ringelmann boleh digunakan disamping carta Hartridge/ Ringelmann untuk memeriksa ketumpatan pelepasan asap.

iv.           iii. Had asap bermaksud maksimum ketumpatan asap kekaburan yang boleh diterima bagi apa-apa jua isipadu yang dilepaskan kenderaan oleh sesuatukereta motor pada bila-bila masa di tempat punca atau hampir dengan punca tempat pelepasan asap.

7. Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Penilaian Kesab Pada Alam Sekeliling) 1987

i.              Perintah ini mula dikuatkuasa pada 1 Januari, 1988.

ii.    Penilaian kesan alam sekeliling (EIA) ialah kajian bagi mengenalpasti, meramal,manilai &menyampaikan maklumat berkenaan kesan ke atas alam sekeliling bagi projek cadangan & untuk memperincikan langkah-langkah pengawalan sebelum sesuatu projek dibenarkan & dilaksanakan.

iii.   EIA ialah alat perancangan untuk mengelak masalah-masalah alam sekeliling disebabkan sesuatu tindakan.

iv.   Untuk mengelakkan kesilapan-kesilapan yang mahal disebabkan kerosakan alam sekeliling semasa pembinaan atau disebabkan perubahan-perubahan yang perlu diambil agar projek itu boleh diterima.

Aktiviti-aktiviti yang perlu dilakukan EIA yang berkaitan dengan pengangkutan dan pembinaan jalan:

1. Lapangan terbang - pembinaan lapangan terbang  (landasan 2500 m atau lebih)
 - landasan di kawasan taman negeri/ negara

2. Infrastruktur - pembinaan expressway
 - pembinaan national highway

3. Kuari - dalam lingkungan 3 km dari kawasan perumahan,
 perdagangan atau perindustrian.

4. Jalan keretapi - pembinaan laluan baru
 - pembinaan laluan cabang

5. Pengangkutan - mass rapid transport system


  


Rujukan:


Ahmad Kamal Ariffin Bin Abd Rahim, (2002). “Kejuruteraan Jalan Raya dan
Lalulintas”. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia: Batu Pahat, Johor.

Abdul Latif Halim, “Kejuruteraan Jalan Raya”. Jabatan Kejuruteraan Awam, POLIMAS Kedah.

Everett C. Carter, Wolfgang S. Homburger, (1994). “Pengenalan Kejuruteraaan
Pengangkutan”. Terjemahan: Amiruddin Ismail. Dewan Bahasa Dan Pustaka:
Kuala Lumpur.

Meor Othman Hamzah, Asri Hasan, Mohamed Rehan Karim, (1993). “ Reka Bentuk Jalan Raya Untuk Jurutera”. Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kementerian
Pendidikan Malaysia: Kuala Lumpur. 

No comments:

Post a Comment