KURSUS
|
EKSUKUTIF AUTOMOTIF
|
TAHAP
|
LEVEL 4
|
NO. DAN TAJUK MODUL
|
05-RULES AND
REGULATIONS ADMINISTRATION II
|
TUGASAN
|
01.02-Ensure
compliance of machinery department requirements
01.07-Ensure
compliance of occupational safety and health act.
(osha) requirements
01.03-Ensure
compliance of department of environment (doe)
Requirements
01.05-Ensure
compliance of road transport irdinance
|
OBJEKTIF PENCAPAIAN
|
Identify Fire
Department Requirement, Machinery Department Requirement, Inflammable Good
Storage Regulation, Road Traffic Ordinance, Department of Environment
requirement and OSHA Regulation using Fire Department booklet, Machinery
Regulation booklet, Local Authority regulation document, Road Regulation
booklet, OSHA, Company rules and regulation, Environment Act, Building Layout
and Building plan so that the premise can be protected from hazard, equipment
and machinery meets the safety standard, inflammable good are stored in good
manner and the rules and regulations are followed.
|
TAJUK
|
Akta pengangkutan jalan
|
TUJUAN
|
KERTAS
PENERANGAN INI AKAN MENERANGKAN
|
Akta 333. AKTA PENGANGKUTAN JALAN 1987
Suatu Akta untuk membuat
peruntukan bagi pengawalseliaan kenderaan motor dan lalulintas di jalanraya dan
perkara-perkara lain yang berkaitan dengan jalan dan kenderaan-kenderaan di
atasnya; bagi membuat peruntukan mengenai perlindungan pihak ketiga terhadap
risiko yang timbul daripada penggunaan kenderaan bermotor; untuk membuat
peruntukan, penyelarasan dan kawalan menggunakan kemudahan bagi pengangkutan;
untuk membuat peruntukan bagi penyelarasan dan pengawalan cara-cara dan
kemudahan bagi pembinaan dan penyesuaian kenderaan bermotor; dan untuk membuat
peruntukan untuk tujuan yang berkaitan.
Badan Berkanun dan Kawal Selia
(i) Bahagian Pengangkutan Jalan
Jabatan Pengangkutan Jalan
telah ditubuhkan pada tahun 1937 di bawah Enakmen Lalulintas 1937,
undang-undang tentera British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu. Dikenali
sebagai Lembaga Pengangkutan Jalan, ia tertakluk kepada dan dilesenkan industri
awam. Walau bagaimanapun, dengan
penciptaan pentadbiran Malaya pada bulan April 1946, kuasa lembaga tersebut
telah diambil alih oleh Pejabat Pendaftaran Kenderaan dan Motor Pejabat
Pemeriksaan, yang meliputi seluruh Malaya.
Sebelum tahun 1937, kenderaan
bermotor adalah di bawah kawalan empat negeri Melayu Bersekutu. Kenderaan
bermotor telah tidak dikawal selia di negeri Melayu Tidak Bersekutu sehingga
Enakmen Lalulintas 1937 diluluskan. Dengan penubuhan jabatan ini, Ordinan
Lalulintas Jalan 1953 telah diluluskan untuk menggantikan Enakmen Lalulintas
1937. Menyedari kepentingan menguatkuasakan undang-undang baru, terutamanya
terhadap kenderaan perdagangan, Bahagian Penguatkuasa telah ditubuhkan.
Pada 1 April 1946, Jabatan
Pengangkutan Jalan telah ditubuhkan untuk menyelaraskan semua aspek yang
berhubungan dengan pengangkutan untuk seluruh negara. Pelbagai undang-undang
yang berhubungan dengan pengangkutan jalan juga telah digubal seperti Ordinan
Lalulintas Jalan 1958 dan Akta Pengangkutan Jalan 1987. Dengan sistem
pengangkutan negara yang semakin pesat berkembang pada tahun 1980-an, JPJ
semakin dibebankan dengan pelbagai tanggungjawab. Oleh itu, penyusunan semula
Jabatan telah dijalankan untuk meningkatkan kecekapan selaras dengan keperluan
masa. Beberapa bahagian baru telah diwujudkan dan inovasi telah diperkenalkan
untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan. Tahun 1990-an menyaksikan kemajuan
besar dalam jabatan sebagai tindak balas positif kepada permintaan sistem
pengangkutan.
Jabatan Pengangkutan Jalan
adalah salah satu jabatan di bawah Bahagian Darat di Kementerian Pengangkutan.
Ia adalah pusat bagi peruntukan perkhidmatan kaunter untuk pelesenan kenderaan
dan pemandu serta penguatkuasaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk
menggalakkan pemanduan yang selamat dan keselamatan kenderaan. Ia adalah sebuah
organisasi yang menyediakan perkhidmatan yang berkualiti, menguruskan pungutan hasil serta menguatkuasakan akta
pengangkutan jalan dengan cara yang telus dan berkesan.
(ii) PUSPAKOM
Ditubuhkan pada tahun 1994,
Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer, (PUSPAKOM) adalah pusat pemeriksaan
berkomputer kenderaan pertama Malaysia. PUSPAKOM kini merupakan pusat
pemeriksaan utama bagi kenderaan perdagangan di seluruh Malaysia. Dengan 50
cawangan tetap, PUSPAKOM boleh menampung lebih daripada 17,000 kenderaan setiap
hari termasuk kenderaan perdagangan, pemindahan pemilikan dan pemeriksaan
secara sukarela. Dengan lebih daripada 2,000 Pemeriksa Kenderaan, yang
diiktiraf oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), ia mampu untuk menjalankan
pemeriksaan yang paling sukar dan terperinci untuk memastikan kenderaan
diperiksa selamat semasa beroperasi di jalan raya. Syarikat ini adalah ahli
Kumpulan DRB-HICOM.
(iii) Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat – (SPAD)
Suruhanjaya Pengangkutan Awam
Darat (SPAD) telah ditubuhkan secara rasminya pada 3 Jun 2010 berikutan
kelulusan Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat 2010 oleh Parlimen pada Mei
2010. SPAD mendapat kuasa penuh pada 31 Januari 2011 dengan pewartaan Akta
Pengangkutan Awam Darat 2010.
SPAD, yang secara langsung
berada di bawah bidang kuasa Perdana Menteri, berfungsi merangka dasar,
merancang dan mengawal selia semua aspek perkhidmatan kereta api, bas dan teksi
serta berasaskan jalan dan rel pengangkutan barang di bawah satu bumbung. SPAD
juga mempunyai kuasa penguatkuasaan yang akan menjalankan dengan kerjasama erat
dengan agensi penguatkuasaan lain seperti Polis Diraja Malaysia dan Jabatan
Pengangkutan Jalan.
SPAD akan memainkan peranan
utama dalam memperbaiki pengangkutan jalan raya serta rel awam dan pengangkutan
barang di negara ini. Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 menyatakan dengan jelas
bahawa SPAD hendaklah mencadangkan dasar dan pelan berhubung dengan
pengangkutan awam darat, dan membangunkan strategi selaras dengan dasar dan
pelan yang diluluskan dengan tujuan untuk mencapai pengangkutan awam darat
yang selamat, boleh dipercayai,
cekap, responsif, boleh diakses, terancang, yang bersepadu dan mampan, di
samping memastikan penyediaan perkhidmatan yang berpatutan untuk membawa
penumpang dan perkhidmatan yang kompetitif untuk membawa barang-barang.
Menambah baik pengangkutan awam adalah selaras dengan salah satu daripada
Bidang Keberhasilan Utama Negara dalam Rancangan Transformasi Kerajaan yang
dimulakan oleh Perdana Menteri YAB Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak pada
tahun 2009.
Dengan penguatkuasaan Akta
Pengangkutan Awam Darat 2010, SPAD mengambil alih fungsi-fungsi Lembaga
Perlesenan Kenderaan Perdagangan, Jabatan Keretapi dan fungsi pelesenan
kenderaan pelancongan Kementerian Pelancongan di Semenanjung Malaysia. Pada
masa ini, Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan, Jabatan Keretapi dan
Kementerian Pelancongan terus menjalankan kuasa masing-masing di Sabah dan
Sarawak.
Skop kuasa untuk SPAD:
- Kuasa merancang
Mewujudkan perancangan induk
untuk memastikan pembangunan infrastruktur yang komprehensif, bersepadu dan
mampan.
- Kuasa mengawal
Memantau dan mengawal selia
standard prestasi operator melalui
pelesenan.
- Kuasa menguatkuasakan
Menjalankan kuasa merangkumi
kuasa untuk mengaudit, menyiasat, menggantung/membatalkan lesen, menyita
kenderaan dan mengambil tindakan terhadap operator.
(iv) Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya
Malaysia (MIROS)
Ditubuhkan pada 3 Januari 2007,
MIROS berfungsi sebagai pusat sehenti bagi penghasilan dan penyebaran maklumat
keselamatan jalan raya melalui media cetak dan program latihan bersepadu. MIROS
menjalankan kajian dan menilai prosedur semasa mengenai keselamatan jalan raya
untuk menjana maklumat yang akan membentuk teras program intervensi berasaskan
bukti untuk meningkatkan keselamatan jalan raya.
Fungsi MIROS adalah untuk:
- menjalankan penyelidikan
berimpak tinggi yang akan diterjemahkan kepada dasar-dasar keselamatan
jalan raya;
- membangun matlamat , dasar
dan keutamaan untuk pembangunan yang teratur dan pentadbiran penyelidikan
keselamatan jalan raya.
- meningkatkan pengetahuan
berdsarkan perkembangan baru dalam isu- isu yang berkaitan dengan
keselamatan jalan raya.
- bertindak sebagai agensi
audit dan akreditasi dalam reka bentuk kurikulum dan piawaian mengenai
keselamatan jalan raya.
- mencadangkan program
intervensi yang berkesan;bertindak sebagai suatu repositori pengetahuan
dan kaitan mengenai keselamatan jalan raya; dan
- bertindak sebagai pusat
yang menyediakan perundingan dan nasihat mengenai isu-isu keselamatan
jalan raya.
PERUNDANGAN BERKAITAN JALAN RAYA
(ORDINAN
PENGANGKUTAN JALAN)
Agensi-ageni yang terlibat dalam perancangan &
perlesenan pengangkutan:
1. Unit Perancangan Ekonomi
(UPE) Jabatan Perdana Menteri
- Merangka & merancang
polisi untuk pembangunan ekonomi sosial.
- Pembentukan &
pengulasan pelan sektor & ekonomi pada peringkat perekutuan, kementerian, negeri & wilayah.
2. Jabatan Perancangan Bandar & Desa
- Merancang pembangunan sistem persekitaran,
sosioekonomi, fizikal & kualiti hidup yang baik di kawasan bandar
& desa serta menyelaraskan sistem kawalan perancangan pembangunan
untuk semua negeri.
- Membentuk program pembandaran untuk penyediaan
pelan pembangunan di dalam kawasan penguasa tempatan di bawah Akta 172.
- Merancang bandar-bandar baru yang selaras
dengan watak sosial & budaya penduduknya.
- Menyediakan piawaian perancangan untuk
kemudahan awam, industri, perdagangan, agama, kawasan rekreasi &
piawaian jalan raya.
- Menyediakan rancangan penunjuk untuk
memperolehi satu sistem perancangan sosial, ekonomi, alam sekitar &
infrastruktur yang berkesan untuk wilayah & sub-wilayah yang
dibangunkan.
- Kementerian Perusahaan Awam
- Pengeluaran lesen
pengangkutan termasuk bas.
4. Kementerian Kerja Raya (Unit
Perancang Jalan)
- perancangan, pembinaan & penyenggaraan jalan raya persekutuan,
jalan raya negeri & jambatan.
- Menjalankan kajian kejuruteraan lalulintas seperti kajian isipadu,
asalan & tujuan & kajian kemalangan.
- Pemulihan jalan termasuk melebar, membaiki & mengukuhkan
turapan, perparitan & perkakasan jalan seperti rel adang, bebendul
jalan & lampu jalan.
- Menggubal piawaian jalan raya di Malaysia.
5. Kementerian Sains,Teknologi & Alam Sekitar
- Isu-isu alam sekitar
seperti habuk, asap & hangar.
6. Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
- Mendaftar & meleseni kenderaan bermotor.
- Menguji & meleseni
pemandu semua jenis kenderaan.
- Mengawal piawaian pembuatan & pengguna
kenderaan bermotor.
- Menguatkuasakan Akta
Pengangkutan Jalan 1987 untuk menentukan keselamatan penggunaan jalan raya
melalui kerjasama polis negeri.
- Mengawal penggunaan
kenderaan perdagangan melalui kerjasama Lembaga Perlesenan Kenderaan
Perdagangan.
- Memungut cukai jalan
mengikut Akta 333.
PERUNDANGAN PENGANGKUTAN
1. Enakmen Kenderaan 1899
- Merupakan
perundangan pertama yang berkaitan dengan pengangkutan jalan di
Malaya. Meliputi kenderaan tidak berenjin seperti kereta
kuda & lanca.
2. Traction Engines and Motor Cars Enactment 1912
- Perundangan ini meliputi enjin & kereta
motor serta peraturan-peraturan jalan
raya di Negeri-negeri Melayu Bersekut.
3. Enakmen Lalulintas Jalan
Negeri-negeri Melayu Bersekutu 1937
- Enakmen ini lebih menyeluruh.
- Ia meliputi peraturan kenderaan bermotor,
peruntukkan untuk risiko pihak ketiga,
peruntukkan untuk menggunakan lebuhraya,
peraturan mengawal perkhidmatan
awam & kenderaan perdagangan serte
peruntukan am.
4. Ordinan Lalulintas Jalan
(RTO) 1958
- Kandungan ordinan
Bahagian I : definisi tujuan ordinan
Bahagian II : pengelasan pendaftaran &
perlesenan kenderaan bermotor &
pemandu.
Bahagian III : kod lebuhraya & kelajuan,
penghadan kemasukkan kenderaan di
kawasan-kawaan
tertentu, penyediaan tempat letak kereta &
lampu isyarat dari
jalan masuk ke jalan-jalan sedia ada.
Bahagian IV : perlindungan insuran bagi
pihak ketiga berkenaan penggunaan
kenderaan &
tanggungjawab pemilik.
Bahagian V :peraturan untuk pengangkutan
perdagangan seperti teksi,
kenderaan sewa &
kenderaan membawa barang.
5. Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Road Transport Act
– Act 333)
- Akta ini menggantikan Ordinan Lalulintas
Jalan 1958.
- Ia mengandungi 5 bahagian.
Bahagian I : Pengenalan tentang akta
Bahagian II : Pengelasan pendaftaran &
perlesenan kenderaan bermotor &
pemandu.
Bahagian III : Jalan-jalan – pembinaan jalan
raya mengikut jenis, kodnya agensi
yang terlibat, pembinaan
infrastruktur seperti lampu & pengurusan
lalulintas.
Bahagian IV : peruntukkan terhadap risiko
pihak ketiga yang timbul daripada
penggunaan kenderaan
motor.
Bahagian V : kesalahan & pelbagai
peruntukkan.
Bahagian III : (seksyen 68 – 88) dipecahkan kepada 2
bahagian, iaitu:
f) Had laju
• Menteri boleh menetapkan had laju kebangsaan
bagi segala jalan di Malaysia
melalui perintah yang disiarkan dalam Warta.
Had Laju Kebangsaan (mulai 1989)
• Had laju semua jalan di Malaysia kecuali
lebuhraya Utara-Selatan iaitu 90 km/j
dan had laju lebuhraya Utara-Selatan 110
km/j.
Had Laju Tempatan (mulai 1/12/1991)
• 60 km/j
bagi jalan ‘single carriageway’ di kawasan bandar & 70 km/j bagi jalan
‘dual
carriageway’.
(g) Jika ada struktur atau objek yang dibina di atas
jalan atau bahu jalan yang boleh
mambahayakan trafik, pihak berkuasa jalan boleh membuangnya tanpa
sebarang notis. Jika tidak membahayakan, pihak
berkuasa boleh mengarahkan
ia dibuang melalui notis yang disampaikan atau
ditampal pada struktur tersebut. Jika tidak dibuang dalam masa yang telah
ditetapkan atau sebulan dari tarikh notis dikeluarkan, pihak berkuasa boleh membuang
struktur terebut dan mendapatkan bayaran kos daripada pihak yang membinanya.
(h) Adalah menjadi kesalahan mendirikan bonggol,
tali, wayar, rantai & sebagainya melintang
pada jalan atau sebahagiannya yang mana boleh membahayakan kecuali pihak berkenaan
dapat menunjukkan bahawa pihak berkenaan mempunyai hak untuk berbuat demikian.
(i) Tidak boleh melakukan pertandingan atau menduga
kelajuan di atas jalan tanpa kebenaran bertulin daripada menteri atau pihak berkuasa yang berkaitan.
Kenderaan boleh disita
dengan perintah mahkamah.
(j) Lintasan pejalan kaki boleh dibina selepas
berbincang dengan Ketua Pegawai Polis & dibenarkan oleh menteri.
(k) Bagi memelihara trafik daripada bahaya atau
mengelakkan bahaya kepada pelintas jalan, pihak berkuasa berkenaan boleh
mendirikan tempat perlindungan, bonggol, ‘subway’ atau titian.
(ii) Isyarat Lalulintas
(a) Pihak-pihak yang boleh mendirikan isyarat di
atas atau hampir dengan jalan
ialah :
i. Pihak berkuasa jalan.
ii. Pegawai polis semasa
melaksanakan tugasnya.
iii.Pegawai awam lain yang
dibenarkan di bawah undang-undang bertulis.
iv.Tuan punya atau pekerja
jalan keretapi, keretapi ringan, trem, dok atau pelabuhan.
(i)
Keselamatan
Lalulintas
(a) Pihak berkuasa jalan boleh menghadkan atau
menghalang mana-mana kenderaan atau kelas-kelas kenderaan tertentu daripada
menggunakan jalan di bawah kuasanya selama tidak lebih daripada 30 hari jike
perlu disebabkan dengan keadaan jalan atau kerja-kerja pembaikan jalan. Dalam masa 24 jam penghadan
ini, pihak berkuasa jalan mesti memberitahu kepada balai polis berdekatan,
ketua pegawai polis, ketua pengarah jalan. Dalam masa kuatkuasa ini,
notis-notis hendaklah diletakkan di jalan-jalan yang terlibat untuk
pemberitahuan.
(b) Apabila pihak berkuasa
jalan mendapati jambatan tidak berupaya maka
-
Memuat
kenderaan yang mempunyai lebih daripada maksimum tertentu.
-
Memuat
kenderaan yang mempunyai berat gandarnya lebih daipada gandar maksimum tertentu
-
Memuat
kenderaan yang mempunyai berat atau
berat gandarnya masing-masing lebih daripada berat maksimum tertentu apabila
berjalan dengan kelajuan lebih daripada kelajuan maksimum tertentu.
(c) Kenderaan-kenderaan boleh
dihadkan atau dihalang menggunakan jalan-jalan melalui perintah di dalam Warta
jika:
- Boleh membahayakan
keselamatan pengguna-pengguna lain.
- Jalan tidak sesuai untuk
kenderaan tersebut.
- Bagi menyenangkan pembaikan
atau pembinaan semula jalan
(d) Perintah Larangan Berat
(Jalan Persekutuan) 1989 menyatakan larangan berat sebagai beban roda maksimum,
beban gandar maksimum dan berat bersih kenderaan maksimum bagi susunan gandar
yang berbeza untuk lain-lain Jalan Persekutuan. Arahan baru ini berbeza dengan arahan tahun 1966
dengan pengenalan gandar. Arahan 1966 hanyalah berdasarkan jumlah gandar tetapi
arahan 1989 berdasarkan dengan jumlah gandar, ‘axel spread’ & ‘wheel base’.
(e) Kebenaran penguasa jalan
perlu diperolehi bagi melaksanakan kerja-kerja berikut:
- Membina jalan akses untuk
menghubungkan apa-apa jalan.
- Membina parit untuk
menghubungkan parit yang dibina di tepi jalan.
- Melakukan apa-apa jenis kerja
dalam, pada, atas ataudi bawah apa-apa jalan.
(f) Had laju
• Menteri boleh menetapkan had
laju kebangsaan bagi segala jalan di Malaysia melalui perintah yang disiarkan
dalam Warta.
Had Laju Kebangsaan (mulai
1989)
• Had laju semua jalan di
Malaysia kecuali lebuhraya Utara-Selatan iaitu 90 km/j dan had laju lebuhraya
Utara-Selatan 110 km/j.
Had Laju Tempatan (mulai 1/12/1991)
• 60 km/j bagi jalan ‘single carriageway’ di kawasan
bandar & 70 km/j bagi jalan ‘dual carriageway’.
(g) Jika ada struktur atau objek yang dibina di atas
jalan atau bahu jalan yang boleh mambahayakan trafik, pihak berkuasa jalan
boleh membuangnya tanpa sebarang notis. Jika tidak membahayakan, pihak berkuasa
boleh mengarahkan ia dibuang melalui notis yang disampaikan atau ditampal pada
struktur tersebut. Jika tidak dibuang dalam masa yang telah ditetapkan atau
sebulan dari tarikh notis dikeluarkan, pihak berkuasa boleh membuang struktur
terebut dan mendapatkan bayaran kos daripada pihak yang membinanya.
(h) Adalah menjadi kesalahan mendirikan bonggol,
tali, wayar, rantai & sebagainya melintang pada jalan atau sebahagiannya
yang mana boleh membahayakan kecuali pihak berkenaan dapat menunjukkan bahawa
pihak berkenaan mempunyai hak untuk berbuat demikian.
(i) Tidak boleh melakukan pertandingan atau menduga
kelajuan di atas jalan tanpa kebenaran bertulin daripada menteri atau pihak
berkuasa yang berkaitan. Kenderaan boleh disita dengan perintah mahkamah.
(j) Lintasan pejalan kaki boleh dibina selepas
berbincang dengan Ketua Pegawai Polis & dibenarkan oleh menteri.
(k) Bagi memelihara trafik daripada bahaya atau
mengelakkan bahaya kepada pelintasjalan, pihak berkuasa berkenaan boleh mendirikan
tempat perlindungan, bonggol, ‘subway’ atau titian.
(ii) Isyarat Lalulintas
(a) Pihak-pihak yang boleh mendirikan isyarat di atas
atau hampir dengan jalan ialai:
i. Pihak berkuasa jalan.
ii. Pegawai polis semasa
melaksanakan tugasnya.
iii. Pegawai awam lain yang dibenarkan di bawah
undang-undang bertulis.
iv.Tuan punya atau pekerja
jalan keretapi, keretapi ringan, trem, dok atau
pelabuhan.
(b) Adalah salah bagi
orang-orang yang tidak dibenarkan untuk meletakkan isyarat-isyaratatau iklan-iklan
yang boleh menganggu pandangan isyarat mengikut undang-undang.
(c) Isyarat lalu lintas
mestilah mengikut saiz warna & jenis yang ditetapkan.
(d) Pihak berkuasa berkenaan
boleh mengeluarkan notis bertulis bagi meminta tuan punya :
i.
Untuk membuang isyarat atau objek yang menyerupai isyarat lalulintas yang
ididrikan atau iklan atau struktur yang menghalang pandangan isyarat daripada pemandu.
ii.
Memotong
pokok atau tumbuhan yang menghalang pandangan isyarat isyarat
lalulintas.
(e) Adalah menjadi kesalahan bagi pejalan kaki atau
pemandu tidak mematuhi syarat
6. Akta Kualiti Alam Sekeliling
1974 (Akta 127)
- tujuan akta ini adalah untuk
mencegah, menghapus, mengawal pencemaran sertamembaiki alam sekeliling &
perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
- Peraturan-peraturan yang berkaitan dengan jalan
adalah seperti berikut:
(a) Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Kawalan
Kepekatan Plumbum dalam Gasolin Motor) 1985
i.
Sekatan
mengimport atau menghalang gasoline motor dengan kandungan plumbum melebihi 0.4
gram/ liter.
ii.
Sekatan
memiliki gasoline motor mengandungi plumbum melebihi 0.4 gram/ liter selepas 1,
Januari 1986.
iii.
Sekatan
mengimport, menghalang, memiliki gasoline motor dengan kandungan plumbum
melebihi 0.15 gram/ liter selepas 1, Januari 1990.
(b) Peraturan-peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Bunyi
Bising Kenderaan Motor) 1987
i.
Paras
bunyi maksimum yang dikeluarkan oleh kenderaan motor 2 atau 3 roda yang
dipasang & dikilang selepas 1, Januari 1990 ialah paras bagi standart B.
ii.
Paras
maksimum yang boleh dikeluarkan oleh kenderaan melebihi 3 roda ialah seperti
dalam standart C.
(c) Kaedah-kaedah Kereta Motor (Kawalan Pelepasan Asap
dan Gas)
- Tidak dibenarkan menggunakan atau menyebabkan
kereta mengeluarkan asap dengan ketumpatan melebihi 50 Unit Asap
Hartridge atau yang standing dengannya.
iii.
Carta Asap Ringelmann boleh digunakan disamping
carta Hartridge/ Ringelmann untuk memeriksa ketumpatan pelepasan asap.
iv.
iii. Had asap bermaksud maksimum ketumpatan asap
kekaburan yang boleh diterima bagi apa-apa jua isipadu yang dilepaskan
kenderaan oleh sesuatukereta motor pada bila-bila masa di tempat punca atau
hampir dengan punca tempat pelepasan asap.
7. Perintah Kualiti Alam
Sekeliling (Penilaian Kesab Pada Alam Sekeliling) 1987
i.
Perintah ini mula dikuatkuasa pada 1 Januari, 1988.
ii.
Penilaian kesan alam sekeliling (EIA) ialah kajian
bagi mengenalpasti, meramal,manilai &menyampaikan maklumat berkenaan kesan
ke atas alam sekeliling bagi projek cadangan & untuk memperincikan
langkah-langkah pengawalan sebelum sesuatu projek dibenarkan &
dilaksanakan.
iii.
EIA ialah alat perancangan untuk mengelak
masalah-masalah alam sekeliling disebabkan sesuatu tindakan.
iv.
Untuk mengelakkan kesilapan-kesilapan yang mahal
disebabkan kerosakan alam sekeliling semasa pembinaan atau disebabkan
perubahan-perubahan yang perlu diambil agar projek itu boleh diterima.
Aktiviti-aktiviti yang perlu
dilakukan EIA yang berkaitan dengan pengangkutan dan pembinaan jalan:
1. Lapangan terbang - pembinaan
lapangan terbang (landasan 2500 m atau
lebih)
- landasan di kawasan taman negeri/ negara
2. Infrastruktur - pembinaan expressway
- pembinaan
national highway
3. Kuari - dalam lingkungan 3
km dari kawasan perumahan,
perdagangan atau perindustrian.
4. Jalan keretapi - pembinaan
laluan baru
-
pembinaan laluan cabang
5. Pengangkutan - mass rapid transport system
Rujukan:
Ahmad Kamal Ariffin Bin Abd Rahim, (2002). “Kejuruteraan Jalan Raya dan
Lalulintas”. Universiti Tun
Hussein Onn Malaysia: Batu Pahat, Johor.
Abdul Latif Halim,
“Kejuruteraan Jalan Raya”. Jabatan Kejuruteraan Awam, POLIMAS Kedah.
Everett C. Carter, Wolfgang S. Homburger, (1994). “Pengenalan Kejuruteraaan
Pengangkutan”. Terjemahan:
Amiruddin Ismail. Dewan Bahasa Dan Pustaka:
Kuala Lumpur.
Meor Othman Hamzah, Asri Hasan,
Mohamed Rehan Karim, (1993). “ Reka Bentuk Jalan Raya Untuk Jurutera”. Dewan
Bahasa Dan Pustaka, Kementerian
Pendidikan Malaysia: Kuala
Lumpur.
No comments:
Post a Comment